Theater Bellevue haalde meer dan 44.000 euro op

03-10-2019 | 16:59

Instellingen denken misschien niet direct aan crowdfunding.  Tijdgebrek, niet weten hoe te beginnen, of qua eigen merk niet helemaal aansluiten bij de aangeboden platformen zijn enkele bezwaren die instellingen in de weg staan. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Theater Bellevue maakte gebruik van het adviestraject en met succes.

 

Dankzij 596 donateurs haalde Theater Bellevue 44.741 op door middel van hun crowdfundingcampagne. Dit was maar liefst 149% van hun doelbedrag. Roy Cremers, oprichter van voordekunst, sprak hierover met Jeannette Smit (directeur Theater Bellevue) en Thomas Smit (zakelijk directeur Theater Bellevue).

 

Waarom hebben jullie voor crowdfunding gekozen?

Thomas: We gingen verbouwen en toen hebben we vrij snel besloten om voor crowdfunding te gaan. Eigen geld hebben we niet, subsidie voor verbouwing kan niet, hoe ga je het dan oplossen? Nou op deze manier.

Jeannette: Ik denk dat het ook wel mede door Vivienne Ypma (Directeur De Kleine Komedie) is gekomen. Zij hebben in 2016 een succesvolle campagne via voordekunst gedaan. Zij waarschuwde me direct dat het heel veel werk is: zorg dat er genoeg tijd voor is, en aan welke bedragen je moet denken. Volgens mij was dat een beetje een duwtje. 

                                                                      

 ''Ik was diep geraakt door al die mensen die gegeven hebben. Hier op de stoep die mensen, die kwamen voor ons.'' 

 

Hoe is de campagne gegaan?

Thomas: Wat heel lekker is, is dat je in zo’n traject zit: iedereen kijkt naar die teller en daar staat 0,0 op. En dan ga je van start en dan gaat die teller lopen. En van dag tot dag zie je het resultaat groeien. Dus je werkt ergens aan en je ziet direct het resultaat. Dat is in de dagelijkse bedrijfsvoering natuurlijk veel minder gangbaar. Het werkt ook heel goed intern, dat je een doel hebt met zijn allen.  

Jeannette: Ik was diep geraakt door al die mensen die gegeven hebben. Hier op de stoep die mensen, die kwamen voor ons. Diep ontroerend. En het komt dichtbij: waardering voor je werk. Wij hebben in die zin niet echt een relatie met de subsidiënt en nu heb je opeens de gulle gever. En dáármee heb je een relatie. Zij doen echt direct een donatie aan jou. Aan jouw vraag. Dat is denk ik het belangrijkste: onze vraag en het antwoord daarop staan veel dichter bij elkaar dan we eigenlijk gewend zijn. Dat is ook wel een heel goede ontdekking geweest.  

 

5_Geef_bellevue_de_ruimte_-_optie_2

 

Hoe verliep de samenwerking met voordekunst?

Jeannette: In het begin dacht ik alleen maar. Mijn god, dit is zoveel werk. We zagen er in het begin ook wel een beetje tegenop. Maar mede door Kristel, een van jullie medewerkers, die heel bevlogen maar ook heel slim is, werd die zorg weggenomen. Zij vertelde over waar onze campagne nou echt over ging en hoe belangrijk het voor het bedrijf is dat het bij iedereen gedragen wordt. Daar begon de eerste vonk voor ons te ontstaan, zo van 'Oh ja, natuurlijk is dat geld heel belangrijk, maar uiteindelijk is het een teambuildingproject. Dat je met elkaar uitstraalt wat je aan het doen bent en het besef: waar doen we het voor?'. En daar heb je donateurs voor nodig, om dit mede mogelijk te maken.

Thomas: Jullie weten heel goed te benoemen wat je kritische succesfactoren zijn. Bijvoorbeeld hoe goed is je relatiebestand? Uiteindelijk bleek de goodwill van het bestand veel hoger te zijn en daardoor redden we het makkelijk. Het is heel goed dat je zo analytisch naar je data kijkt, maar je moet niet te bang worden. Wij werden een beetje te bang in het begin.

Jeannette: Ja ik ben echt vol lof over jullie rol daarin hoor. Echt. Absoluut. Zonder jullie hadden we dit helemaal nooit kunnen doen.

 

''Je kunt gerust zeggen dat het een gouden periode uit mijn werkzame leven is geweest. En daar is geen woord van gelogen!'' 

 

 Hebben jullie tips of advies voor organisaties die crowdfunding willen inzetten?

Jeannette: We zouden iedereen aanraden: leg de lat hoog. Leg de lat écht hoog. Daar zijn wij te bescheiden in geweest. Maar toch, we hebben ruim € 40.000 opgehaald. Als je het goed voorbereid dan gaat het harder dan je denkt. En het is leuker dan je denkt. Het is ook waardevol op de lange termijn, het heeft echt enorme impact.   

Thomas: Ik kan ook iedereen aanraden het pakket dat wij hebben afgenomen (adviestraject) te doen en niet te denken ‘oh ik doe dat wel even op eigen kracht’ want voordekunst heeft alle kennis in huis. Het is wel belangrijk dat je iemand hebt die met name iedereen achter hun broek zit. 

Thomas: Ja, als er grote theaters of gezelschappen twijfelen, stuur ze maar op ons af. Ik vind het ook nuttig om die ervaring te delen, er is zoveel te winnen voor iedereen.

Jeannette (lachend): Je kunt gerust zeggen dat het een gouden periode uit mijn werkzame leven is geweest. En daar is geen woord van gelogen! 

 

bellevue_

Wat heb je aan de campagne overgehouden?

Thomas: Voor het eerst gaat het hele bedrijf ergens voor staan. Die teller gaat lopen en iedereen heeft het erover. Die dynamiek, die werkt heel erg verbindend en stimulerend. Dat was te gek.

Jeannette: Zo’n campagne is echt een soort reclamezuil. We kregen ook heel veel complimenten over onze campagne. Mensen vonden het ontzettend leuk dat we allerlei verschillende uitingen hadden. Komt ook door jullie, want jullie hebben duidelijk aangegeven dat je voor die vernieuwing moet zorgen, een verhaal moet vertellen. Iedereen vond het ook leuk om mee te doen.

Jeannette: Toen we uiteindelijk het geld hadden en de opening organiseerden hier, stonden er een paar honderd mensen op de stoep en ik kon wel huilen, die mensen komen voor óns. Wij zijn gewend dat mensen voor de voorstellingen komen en voor de spelers, maar niet voor ons. En opeens doneerden mensen aan ons en kwamen ze voor ons, nou, dat vond ik echt zo iets bijzonders.

 

''Het is zo goed voor je zelfvertrouwen, voor hoe je je voelt in je bedrijf.''

 

Thomas: Dat las je in alle toelichtingen op de donaties, dat was voor ons ook wel een verrassing, want daar zat ook wat onzekerheid bij ons in, van wat vindt het publiek nou van Bellevue. We weten wel wat ze van de programmering vinden, maar wat vinden ze van ons.

Jeannette: Ja, en ineens ben je Bellevue. Dat weet je wel, maar dat voel je nooit zo. Maar op het moment dat die donaties binnen kwamen en dan zie je, oh, die vrienden hebben gegeven, en die vrienden en die nicht en als je opeens je hele omgeving ziet meedoen dan gaat het opeens toch om jou en het werk dat jij doet. Het maakt het persoonlijk, dat is het. Dus niet meer zomaar het product, maar de mens en wat hij doet. Dat had echt tien jaar eerder moeten gebeuren bij wijze van spreken. Het is zo goed voor je zelfvertrouwen, voor hoe je je voelt in je bedrijf.