Even kennismaken met Alyssa: Crowdfundingexpert bij Creative Funding

Normal f40facc8e0bed215ecd0543b265073f3bbd3527a
17-10-2019 | 12:27

Instellingen die gebruik maken van het traject Creative Funding kunnen altijd bij hun interne crowdfundingexpert terecht. Diegene helpt hen voor, tijdens en na een campagne en alles wat daarbij komt kijken. We stellen je graag voor aan Alyssa Mahler: crowdfundingexpert bij Creative Funding.

Alyssa is projectmanager bij voordekunst en crowdfundingexpert bij Creative Funding. Ze heeft inmiddels tientallen makers begeleid in het opzetten en uitvoeren van een crowdfundingcampagne. ‘’Ik probeer er altijd voor te zorgen dat het verhaal van de maker zo goed mogelijk overkomt bij het publiek. Wanneer je het project niet kent, begrijp je het dan ook direct?’’.

 

Alyssa begeleidde al een aantal instellingen tijdens hun crowdfundingcampagne (De Appel en Museum Volkenkunde bijvoorbeeld). ‘’Een van de leukste aspecten van werken bij Creative Funding is de diversiteit aan projecten en culturele instellingen. Je ziet een breed scala aan verschillende kunst- en cultuurprojecten voorbij komen’’.

 

''Het grote voordeel van crowdfunding is juist dat je heel laagdrempelig in aanraking komt met je publiek''

 

Instellingen denken niet altijd direct aan crowdfunding als financieringsmethode. ‘’Zonde, want ik geloof echt in deze methode als financieringsinstrument. Maar ik vind dat je als culturele instelling het niet alleen voor het financieringsstuk moet doen. Het grote voordeel van crowdfunding is juist dat je heel laagdrempelig in aanraking komt met je publiek. Die donateurs zijn je superfans en zodra je dat realiseert, is crowdfunding een belangrijke en waardevolle methode in de culturele sector’’.

 

Als crowdfundingexpert bij Creative Funding ondersteunt Alyssa culturele instellingen die een project van meer dan 20.000 euro willen realiseren door middel van crowdfunding. ‘’Ik help hen echt bij het opzetten en uitvoeren van de crowdfundingcampagne. Dat betekent dat ik samen met de instelling zal onderzoeken wat de lange termijn strategie is om crowdfunding te implementeren in de organisatie. Hierbij zal relatiebeheer met de donateurs een groot onderdeel zijn. Ik word ook echt onderdeel van de organisatie, ik ben het eerste aanspreekpunt voor het team bijvoorbeeld.’’

 

''Crowdfunding zorgt voor een soort saamhorigheidsgevoel: we gaan dit samen tot een succes brengen!''

 

Dat is ook een van de dingen die Alyssa leuk vindt aan het begeleiden van de campagnes. ‘’Je leert de organisatie en het project heel goed kennen, dat vind ik superbijzonder. Ik word echt onderdeel van het team.’’ vertelt ze. ‘’Maar ook de zichtbaarheid van het publieke draagvlak voor de organisatie is mooi om te zien, tijdens zo’n campagne wordt je vaak verrast: door bijzondere acties van donateurs en ambassadeurs of hulp vanuit en onverwachte hoek. Crowdfunding zorgt voor een soort saamhorigheidsgevoel: we gaan dit samen tot een succes brengen!


Wil je meer weten over het Creative Funding - traject? Lees hier meer. Vrijblijvend een intakegesprek? Neem dan contact op met Alyssa Mahler.