‘Crowdkeeping’: het belang van relatiebeheer

22-11-2019 | 11:16

Een goede band met je crowd is van onschatbare waarde. Creative Funding is onder andere ontstaan vanuit het verlangen van voordekunst om culturele instellingen te helpen contact te onderhouden met hun donateurs – ook ná een crowdfundingcampagne. Wat zijn de meest relevante uitdagingen en tips op het gebied van relatiebeheer en -behoud? 

 

Een warme band, waarom?

Gefeliciteerd, jouw instelling heeft genoeg geld binnengehaald voor je nieuwe project. Helaas is dit bedrag na één voorstelling, verbouwing of expositie op, terwijl een loyale crowd keer op keer zorgt voor volle zalen, daverend applaus, gratis promotie en uitverkochte tentoonstellingen.

“Donateurs waarborgen jouw bestaansrecht en maken je draagvlak groter. Mits je de relatie levend houdt.”

 

‘Crowdbehoud’ lukt niet altijd

Iedereen weet: een relatie onderhouden kost tijd. En laat tijd – om te luisteren naar de ander en steeds weer iets van je te laten horen – nou juist iets zijn waar het bij veel culturele instellingen aan ontbreekt. Na afloop van een campagne verwatert het contact tussen organisatie en donateur dan ook vaak snel, of het blijft bij algemene contacten zoals sociale media en nieuwsbrieven.

 

Beren op de weg

Tijdsgebrek is niet de enige boosdoener. Nee, er zijn meer obstakels op de weg naar succesvol relatiebeheer. Zo is gebrek aan kennis, inspiratie en vaardigheden een tweede drempel: een band opbouwen met je donateurs is een kunst op zich. Ook is er vaak weinig inzicht in de achterban: wie is die crowd nou eigenlijk?  

 

Vijf smaakvolle tips

Wat kun je dan wél doen? Menig relatiemarketeer heeft hierover zijn hoofd gebroken. Vandaag de dag kunnen wij hier de vruchten van plukken.

 

Tip 1. Leer eerst jouw crowd kennen

Waarom? De grootste fout die je kan maken is zelf de behoeften van jouw publiek gaan invullen. Ga in plaats van aannames uit van inzichten en de relatie zal zegevieren.

Hoe? Vraag het ze! Stuur bijvoorbeeld een simpele enquête uit of bel donateurs op. Leer wie het zijn, welke kanalen zij gebruiken en hoe ze betrokken willen worden. Maak op basis van de feedback een fictief persoon en laat deze je raadgever zijn.

 

Tip 2. Overtref verwachtingen

Waarom? Voldane verwachtingen leiden tot tevredenheid. Overtroffen verwachtingen tot een blijde verrassing, enthousiasme en loyaliteit.

Hoe? Stap 1. Ontdek wat de verwachtingen zijn. Stap 2. Doe er een schepje bovenop. Groots hoeft dit schepje niet te zijn. Een persoonlijk bericht of een exclusieve uitnodiging voor een concert is al hartverwarmend.

 

Tip 3. Creëer interactie, niet eenzijdig zenden

Waarom? Een relatie waar altijd maar één persoon aan het woord is, is gedoemd te falen.

Hoe? Nodig je publiek uit om in gesprek te gaan. Stel vragen, plaats uitdagingen of spelletjes, en reageer regelmatig.

 

Tip 4. Als je iets vraagt, geef dan ook iets terug

Waarom? Als je te vaak een beroep doet op je donateurs worden ze moe en verdwijnt de gunfactor.

Hoe? Wanneer je iets vraagt van je publiek, let er dan op dat je ook van tijd tot tijd iets teruggeeft. Zoals een exclusieve Q&A sessie met een acteur uit je nieuwe voorstelling, tips over een schildertechniek of een leuk historisch feitje over jouw erfgoedproject.

 

Tip 5. Wees méér dan een Instagramprofiel

Waarom? Wanneer contact enkel via een statisch scherm verloopt, gaat de menselijke connectie deels verloren.

Hoe? Probeer in elk aspect van je sociale media de persoonlijkheid en emotie van jouw instelling te integreren. Maar stap er ook buiten – organiseer een evenement, stuur een kaartje, nodig donateurs uit tijdens een repetitie.

 

Dus: Let op de valkuilen, blijf communiceren en gebruik deze tips, dan leven je organisatie en je crowd nog lang en gelukkig! Succes!


Wil je verder lezen? In dit interview vertelt Roy Cremers, oprichter van voordekunst, over hoe culturele instellingen bij uitstek via crowdfunding publiek kunnen betrekken en behouden.