Crowdfunding voor meer verbinding met je publiek: directeur en medewerker Limburgs Museum aan het woord

Normal d6ea632e8012275f107978dea177f38b7aacd7d7
11-01-2021 | 15:41

 

“Crowdfunding gaat niet om geld, maar dat mensen zich verbonden voelen met je organisatie, met wat je doet en waar je voor staat. Dat blijkt ook uit de respons, qua donaties, maar vooral uit de motivaties die mensen geven.”  – Bert Mennings, Limburgs Museum


Het Limburgs Museum is een van de deelnemers van het driejarige Creative Funding-traject. Met hun eerste afgeronde crowdfundingcampagne ‘Geluksmoment voor mensen met geheugenproblematiek’ hebben zij meer dan 39.000 euro opgehaald (bijna 40% boven het doelbedrag). We geven het woord aan Bert Mennings, directeur van het Limburgs Museum, medewerker marketing & communicatie Gyonne Schatorjé en crowdfundingexpert van Creative Funding Lisanne Brouwer over hoe je crowdfunding kunt inzetten voor meer verbinding met je publiek en hoe het verloop van het Creative Funding-traject eruitziet.

 

Foto: Bert Mennings, Limburgs Museum


De allereerste crowdfundingcampagne van het Limburgs Museum is een feit! Wat was aanvankelijk de reden om te gaan crowdfunden en waarom hebben jullie gekozen voor het Creative Funding-traject?

Bert: Bij het Limburgs Museum werken we aan een nieuwe koers waarbij we nadrukkelijker midden in de maatschappij willen staan. Hierbij gaat het om een hele existentiële kwestie als culturele instelling. Het draait om de identiteit van de organisatie met als hoofdvraag van welke betekenis we willen zijn. Waarom zijn we er als culturele instelling? Dit moet je niet zelf proberen te beantwoorden maar zien te achterhalen bij diegenen voor wie je van betekenis wilt zijn. En crowdfunding is hier een heel goed middel voor. 

Gyonne: Met een crowdfundingcampagne breng je niet alleen het project onder de aandacht bij het publiek, maar ook het museum in het algemeen. Als Limburgs Museum willen we graag in de harten van alle Limburgers komen en de verbinding met hen aangaan.

Bert: Uitdragen dat we voor alle Limburgers iets willen betekenen, is in feite het langetermijndoel voor het hele Creative Funding-traject.

 

“Waarom zijn we er als culturele instelling? Dit moet je niet zelf proberen te beantwoorden maar zien te achterhalen bij diegenen voor wie je van betekenis wilt zijn. En crowdfunding is hier een heel goed middel voor.“

 

Aan zo’n crowdfundingcampagne gaat natuurlijk heel wat vooraf. Waar bestaat de voorbereidende fase uit binnen het Creative Funding-traject?

Lisanne: Na het intakegesprek beginnen we met een kick-off – een stoomcursus crowdfunding. Aan de hand van diverse workshop bepalen we vervolgens de strategie en geven we samen invulling aan de campagne. Bij het Limburgs Museum kwam de positionering ‘Limburgs Museum voor iedereen’ en de verbinding met het publiek die daarbij centraal staat, met de intake duidelijk naar voren. De ‘Onvergetelijk Limburgs Museumtafel’ was het ideale project en daar konden we na de kick-off direct mee aan de slag in de voorbereidende workshops.

 

 

Met de ‘Onvergetelijk Limburgs Museumtafel’ brengt het Limburgs Museum het museum naar mensen met geheugenproblematiek in Limburgse zorginstellingen toe. Samen met een van de rondleiders van het museum kunnen de bewoners gezellig met elkaar rond deze draagbare digitale tafel objecten uit de collectie van het museum bekijken en ervaren. Ondersteunende vragen, muziek- en beeldfragmenten en zintuiglijke prikkels zorgen ervoor dat er verhalen en herinneringen naar boven komen en mooie gesprekken ontstaan. Zo wordt de bewoners plezier, verbinding én herkenning geboden!


En hoe hebben jullie, Bert en Gyonne, de voorbereiding op de crowdfundingcampagne ervaren?

Gyonne: De workshops waren voor mij heel nuttig. Sowieso het samenwerken met Lisanne ging vanaf het begin goed. Ze is prettig in de omgang en staat altijd open voor vragen en overleg. Maar ze is bovenal bekwaam, Lisanne neemt je mee aan de hand van de achterliggende strategie en dat is echt van belang. Achteraf gezien is de aanpak misschien heel logisch, maar tijdens je eerste kennismaking met crowdfunding denk ik niet dat je het zelfstandig op die manier had weten aan te pakken. Wat ik vooral waardeer is dat ik handvatten heb gekregen om de strategie in de planning te verwerken en dit geeft houvast tijdens de campagne. We konden het daardoor heel gestructureerd aanpakken.

Bert: Er is echt sprake van een wisselwerking tussen Limburgs Museum en Creative Funding. Wij weten waar het museum voor staat en kennen de verschillende stakeholders. Lisanne heeft de kennis in huis over crowdfunding. Daar ga je dan samen mee aan de slag in de workshops. En wat betreft de planmatige aanpak vind ik het juist fijn dat er ook ruimte overblijft voor flexibiliteit. Het draaiboek geeft richting maar als ik ergens kansen zie, bij bepaalde stakeholders bijvoorbeeld, kan daarvan worden afgeweken. Dat is dan even schakelen onderling, maar dat werkt prima.

  Foto: Online workshops Creative Funding
 


Het creëren van interne draagvlak voor de campagne is een belangrijk aspect van crowdfunding. Hoe hebben jullie ervoor gezorgd dat collega's en vrijwilligers klaarstonden voor de campagne?

Lisanne: Toen de crowdfundingcampagne klaarstond om live te gaan hebben we een presentatie gegeven tijdens een bijeenkomst voor medewerkers en vrijwilligers van het Limburgs Museum. Hierin heb ik uitgelegd hoe crowdfunding werkt en Gyonne heeft het project toegelicht aan alle collega’s. Het kernteam was relatief klein, dus aanvankelijk dacht ik wel dat draagvlak creëren een uitdaging zou zijn. Maar terugkijkend denk ik dat iedereen echt eigenaarschap voelde over de campagne en dat het organisatie breed gedragen werd.

Gyonne: Dit kan ik beamen. Voor de toekomst is het misschien prettiger dat er meer mensen bij het team betrokken zijn, waardoor je nog beter een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel creëert. Maar het heeft goed uitgepakt. Je merkte dat het leefde en dat collega’s zich er echt voor hebben ingezet. Naast de medewerkersbijeenkomst heb ik ook onze baliemedewerkers, gastvrouwen en gastheren, de eerste aanspreekpunten voor onze bezoekers in het museum, expliciet gebriefd. Zo konden zij ook de bezoekers in het museum informeren over de crowdfundingcampagne en eventueel op weg helpen met een donatie. Verder hielden we iedereen intern op de hoogte met updates en reminders om de campagne te delen binnen het sociale netwerk. Want de te volgen strategie is natuurlijk eerst de ‘family’, vervolgens de’ friends’ en dan de ‘future fans’.

 

Zouden jullie willen prijsgeven hoe je de strategie vertaalt naar een crossmediale aanpak van een crowdfundingcampagne?

Lisanne: Met de workshops kijken we samen naar wie de potentiële donateurs zijn, op welke manier we die het beste kunnen bereiken, op welk moment en met welke boodschap. Respectievelijk: wie, wat, wanneer en hoe.

Gyonne: We hebben inderdaad specifieke doelgroepen op verschillende manieren en momenten benaderd. Dit ging via onze gebruikelijke online kanalen en middelen, het versturen van mailingen, het creëren van persmomenten en het inplannen van commercials. Daarnaast hebben we ambassadeurs ingezet die via sociale media hun netwerk aanspoorden om te doneren. Zoals de Limburgse filmmaker Ruud Lenssen, die de indrukwekkende documentaire ‘Wei’ heeft gemaakt waarin hij het dementie- en mantelzorgtraject van zijn ouders vastlegt. Deze film werd op NPO2 uitgezonden op ‘Wereld Alzheimer Dag’, de dag waarop we live gingen met de crowdfundingcampagne. Maar ook offline waren we actief. In het museum stond een infostand over de campagne en daar konden bezoekers de tafel zelf uitproberen. Wat ook goed werkte is dat we de campagne onder de aandacht konden brengen bij evenementen die al gepland stonden in het museum. Met het bepalen van de begin- en einddatum van de campagne hebben we gekeken hoe we zoveel mogelijk van die momenten konden benutten.

 

Foto: Infostand crowdfundingcampagne Limburgs Museum


Bert:
De timing is inderdaad essentieel. Aansluiten bij de marketingkalender en actualiteiten is denk ik wel een van de vele lessen. De week voordat we live gingen voor het grote publiek, hebben we een avond georganiseerd voor de belangrijkste stakeholders, onze Businessclub, Vrienden en relaties, om hen als eerste te informeren en enthousiasmeren. En wat betreft het aanhaken bij andere evenementen in het museum, is onze tv-commercial een goed voorbeeld. De provinciale televisiezender L1 maakte een speciaal programma over onze grootste najaarstentoonstelling ‘Machtige Maas’ en aansluitend werd de commercial voor de crowdfundingcampagne uitgezonden. Deze uitzending werd een aantal keer herhaald en in de laatste week hebben we, flankerend daaraan, extra radiospotjes ingezet.

Gyonne: Een commercial zorgt dan misschien niet direct voor donateurs, maar het is wel een goede manier om het Limburgs Museum aan de hand van z’n mooi project onder de aandacht te brengen bij een groot publiek.

 

Met de crowdfundingcampagne hebben jullie het doelbedrag ruimschoots gehaald. Nu de eerste campagne er op zit zijn we erg benieuwd: wat heeft de grootste indruk op jullie gemaakt?

Bert: Het Limburgs Museum wil van betekenis zijn voor alle Limburgers en wanneer mensen niet naar het museum kunnen komen, gaan wij naar hen. Dankzij de donateurs kunnen onze rondleiders nu in Limburg op pad met de drie extra exemplaren van de ‘Onvergetelijk Limburgs Museumtafel’. We zijn heel blij met dit resultaat. En met de crowdfundingcampagne konden we ondervinden dat hetgeen we met alle goede bedoelingen bedacht hebben, ook van belang wordt geacht door ons publiek. Dat inzicht vind ik eigenlijk het mooiste wat uit het Creative Funding-traject is gekomen. Crowdfunding gaat niet om geld, maar dat mensen zich verbonden voelen met je organisatie, met wat je doet en waar je voor staat. Dat blijkt ook uit de respons, qua donaties, maar vooral uit de motivaties die mensen geven. 

 

“Crowdfunding gaat niet om geld, maar dat mensen zich verbonden voelen met je organisatie, met wat je doet en waar je voor staat. Dat blijkt ook uit de respons, qua donaties, maar vooral uit de motivaties die mensen geven.” 

 

Wat waren die motivaties dan? Kun je een paar reacties van donateurs uitlichten?

Bert: Een van de mooiste motivaties vind ik: “Mijn moeder woont in een verzorgingstehuis, en heeft vasculaire dementie en alzheimer. Ik weet hoe belangrijk dit soort ‘geluksmomenten’ voor deze mensen is! En ik hoop dat mijn moeder hier een keer van mag genieten!”. Dat is waar dit specifieke project om gaat, je komt zo dichtbij mensen. Het gaat om iets heel emotioneels. Het gaat over eenzaamheid en juist in coronatijd wil je als kind iets betekenen voor je ouder(s). Nog een noemenswaardige motivatie is: “Ter herinnering aan mijn moeder en vader die hiervan genoten zouden hebben, een mooie herinnering schenken aan mensen die lijden aan deze vreselijke ziekte”. Dit gaat voorbij aan de familiebanden en betekent dat je iets voor anderen in een vergelijkbare situatie wilt doen. En wat ik ook opmerkelijk vond, bijna ontroerend zelfs, zijn de bijzondere reacties uit m’n eigen netwerk. Ik heb iedereen een persoonlijk bericht gestuurd met de vraag of ze de crowdfundingcampagne wilden delen in hun netwerk. Maar dat ze vervolgens zelf geld overmaakten, had ik niet verwacht. En dat ze dan ook nog even live met je appen om je aan te moedigen, is echt super. 

 Foto: Onvergetelijk Limburgs Museumtafel


Voor, tijdens en na de campagne is Lisanne als crowdfundingexpert van Creative Funding dus nauw betrokken. Aan welke ondersteuning hebben jullie het meest gehad?

Bert: Een crowdfundingcampagne voer je met elkaar. En dan hou je de barometer bij, dus dan ben je steeds aan het inloggen op het crowdfundingplatform om te kijken waar we staan, of het wel goed gaat en of we nog iets extra’s moeten doen. Het is een doorlopend proces waar steeds iets gebeurt en je wilt uiteindelijk natuurlijk het doelbedrag van de campagne behalen. Dan is het fijn om samen wekelijks te kijken of er nog bijgestuurd moeten worden.

Lisanne: Tijdens de wekelijkse meetings bespreken we inderdaad de stand van zaken aan de hand van de cijfers. Je kunt dan zien welke acties het meest effect hebben gehad. Met die informatie kijken we samen naar de planning van de daaropvolgende week. 

Gyonne: En naast de wekelijkse overleggen hadden Lisanne en ik ook nog vaak contact. We schakelden dan samen nog even over operationele zaken.

Bert: En wat ik heel fijn vind aan Creative Funding is de ervaring met wat wel en niet werkt. Aan de hand van referenties vanuit andere trajecten, waardoor je gedurende de crowdfundingcampagne kunt vergelijken en zelf kunt ervaren dat de strategie en aanpak werkelijk klopt.

 

“Wat ik heel fijn vind aan Creative Funding is de ervaring met wat wel en niet werkt. Aan de hand van referenties vanuit andere trajecten, waardoor je gedurende de crowdfundingcampagne kunt vergelijken en zelf kunt ervaren dat de strategie en aanpak werkelijk klopt.”

 

Jullie zitten nog volop in het traject. Maar tot dusver, zouden jullie crowdfunding en het Creative Funding-traject andere culturele instellingen aanraden?

Bert: Om eerlijk te zijn was ik aanvankelijk wat sceptisch over crowdfunding. Ik vroeg me af of het wel echt zou werken. Nu ik het traject zelf heb ervaren ben ik helemaal bijgedraaid. Voordekunst, en daarmee Creative Funding, is natuurlijk hét expertisecentrum voor crowdfunding in Nederland, met jarenlange ervaring. En wat met crowdfunding beloofd wordt, hebben jullie ook daadwerkelijk geleverd.

Gyonne: Helemaal mee eens. Ik denk dat veel culturele instellingen graag zouden willen crowdfunden maar niet weten hoe ze dat moeten aanpakken. Jullie hebben echt die kennis in huis en Lisanne kan dit goed overbrengen en je meenemen in het proces. De strategische visie die erachter zit bewijst zich ook echt gedurende het traject.

 

Wil je ook meer verbinding met je publiek door middel van crowdfunding? Voor elke culturele instelling hebben we een passend traject. Lees er meer over op onze website. Of neem contact met ons op voor een adviesgesprek, we vertellen je er graag alles over.