Crowdfunding als structureel onderdeel van je fondsenwerving: fondsenwerver Nationale Opera & Ballet vertelt waarom

Normal 6e03c5921431b126be232b96d6b1eb400d2cf6c7
11-01-2021 | 15:55

 

“Dankzij vier succesvolle campagnes met voordekunst hebben we ervaren hoe groot de impact van crowdfunding is. Daarom willen we het nu met Creative Funding inzetten als structureel onderdeel van onze fondsenwervingsstrategie.” – Ide Mens, Nationale Opera & Ballet

 

Met de crowdfundingcampagne ‘Maak het mee: nieuwe programmering door jong talent’ bereikte Nationale Opera & Ballet meer dan 600 donateurs en haalden ze ruimschoots het streefbedrag van 50.000 euro. Met veel enthousiasme vertelt Ide Mens, Hoofd Fondsenwerving & Relatiebeheer a.i. bij Nationale Opera & Ballet, over waarom zij crowdfunding als structureel onderdeel van de fondsenwerving wil inzetten voor de organisatie en hoe ze de campagne met begeleiding door Creative Funding heeft ervaren.

 

Foto: Ide Mens, Nationale Opera & Ballet (foto door Sebastien Galtier)

 

Crowdfunding is voor Nationale Opera & Ballet niet nieuw. Via het crowdfundingplatform van voordekunst realiseerden jullie al vier geslaagde campagnes. Waarom wilden jullie graag meedoen aan het Creative Funding-traject?

Toen we vier jaar geleden met crowdfunding bij voordekunst begonnen, waren we op zoek naar een innovatieve manier van fondsenwerving om het publiek te betrekken. Dankzij vier succesvolle campagnes met voordekunst hebben we ervaren hoe groot de kracht en impact van crowdfunding is. Daarom willen we het nu met Creative Funding inzetten als structureel onderdeel van onze fondsenwervingsstrategie. Om die reden hebben we gekozen voor het traject, waarmee we elk jaar willen crowdfunden en onze donateurs en ambassadeurs steeds op nieuwe manieren zullen betrekken.

 

“Dankzij vier succesvolle campagnes met voordekunst hebben we ervaren hoe groot de impact van crowdfunding is. Daarom willen we het nu met Creative Funding inzetten als structureel onderdeel van onze fondsenwervingsstrategie.”

 

Je geeft aan dat jullie hebben ervaren hoe groot de impact van crowdfunding is. Kun je specificeren wat die impact voor jullie inhoudt?

Het unieke van crowdfunding is dat het niet alleen fondsenwerving betreft, maar dat het ook een belangrijke marketingtool is. Een middel om bijzondere projecten onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Met een crowdfundingcampagne werf je voor een concreet project, waarbij mensen aan dat specifieke onderdeel geven. Dat maakt crowdfunding uniek en de kracht ervan zo groot omdat je ambassadeurs creëert die aan je project verbonden zijn. Dat maakt het ook zo anders dan standaard donateur- of vrienden-programma’s. Om deze reden wordt het denk ik ook zo gewaardeerd in onze organisatie.

 

“Wat crowdfunding uniek maakt is dat je ambassadeurs creëert die aan je project verbonden zijn. Dat maakt het ook zo anders dan standaard donateur- of vrienden-programma’s.”

  

Foto: Online workshops Creative Funding

Hoe pakken jullie een crowdfundingcampagne intern aan en zorgen jullie dat het gedragen wordt binnen de organisatie?

We werken met een projectgroep die de kar trekt – bestaande uit mijzelf van de afdeling Fondsenwerving, twee collega’s van Marketing en Lisanne, crowdfundingexpert van Creative Funding. Naast een goede samenwerking is het belangrijk dat een crowdfundingcampagne door de hele organisatie wordt gedragen en ik merk dat het al steeds meer begint te leven intern. Dit komt volgens mij door de bewustwording dat het niet alleen om geld gaat, maar ook om draagvlak, publiciteit en bijzondere reacties van donateurs. Dat komt in het Creative Funding-traject en bijbehorende workshops ook naar voren. Bij de volgende campagne willen we voor de hele organisatie een kick-off organiseren en een sessie plannen waarbij we nog meer collega’s actief kunnen betrekken. We werken in een organisatie met ruim 600 mensen en een crowdfundingcampagne is eigenlijk een project van iedereen.

 

“Het is belangrijk dat een crowdfundingcampagne door de hele organisatie wordt gedragen en ik merk dat het al steeds meer begint te leven intern. Dit komt volgens mij door de bewustwording dat het niet alleen om geld gaat, maar ook om draagvlak, publiciteit en bijzondere reacties van donateurs.”

 

In het Creative Funding-traject worden instellingen zoals Nationale Opera & Ballet begeleid door een crowdfundingexpert. Op wat voor manier ondersteunt Lisanne jullie voor, tijdens en na de campagne

Lisanne is eerste aanspreekpunt en verzorgt de workshops. Ze helpt ook met het concretiseren van de boodschap en de vertaalslag naar ‘crowdfunding-stijl’ in onze teksten. We zorgen zelf voor content, maar met crowdfunding is de communicatie toch net even anders dan je gewend bent. Tijdens de campagne helpt ze ons door het stellen van heldere deadlines, alle to-do’s op een rijtje te zetten en de planning goed in de gaten te houden. We zijn gaan crowdfunden in een hele bizarre tijd (corona, red.) en daardoor was het af en toe lastig tijd vrij te maken. Dankzij haar aansturing konden wij ons concentreren op de uitvoering.

 

En toen de campagne! Er stond al een crowdfundingcampagne in de startblokken maar vervolgens kwam de coronacrisis. Hoe zijn jullie daarmee omgegaan?

Culturele instellingen werden hard geraakt door de coronacrisis. Nationale Opera & Ballet was al enkele weken dicht en er moest opnieuw gekeken worden naar de opening van het nieuwe culturele seizoen. We besloten daarom het aanvankelijke doel van de campagne te wijzigen en te gaan werven voor een alternatieve on- en offline programmering. Dit bood ruimte voor jong talent en nieuwe makers met de opera ‘Faust’ en balletvoorstelling ‘Dancing Apart Together’. Het is prachtig dat we dit dankzij de donateurs mogelijk hebben kunnen maken. De tegenprestaties kregen ook een andere invulling. Normaal gesproken betrekken we de crowdfundingdonateurs door ze bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen te geven om het unieke maakproces van een productie te laten beleven. Ondanks dat het dit keer anders moest, waren de tegenprestaties toch een succes. Vooral het mondkapje, gemaakt door het kostuumatelier van overgebleven stoffen uit producties, was erg populair.

  

Foto: Tegenprestaties crowdfundingcampagne Nationale Opera & Ballet (foto door Sebastien Galtier)

Nationale Opera & Ballet haalde in de eerste week van de crowdfundingcampagne al 30.000 euro op. Een vliegende start!

We vonden het ontzettend spannend. Vanwege de coronacrisis was het doel minder concreet dan gebruikelijk voor crowdfunding en er was van tevoren ook geen doelbedrag bepaald. Uiteindelijk hebben we 52.577 euro opgehaald en 623 donateurs bereikt. We waren ontzettend verbaasd over het succes, maar vooral over het grote aantal donateurs, waarvan 60% nieuwe relaties. We zijn overweldigd door de mooie reacties, steunbetuigingen en bedankjes voor de online content die we gedurende de coronacrisis gratis hebben aangeboden. Onze online balletlessen, repetities en zanglessen werden dagelijks door mensen over de hele wereld gevolgd. We kregen reacties als “jullie hebben zoveel aan ons gegeven, nu kunnen we eindelijk wat terug doen”. Dat de bereidheid om te geven zo groot zou zijn, hadden we echt niet verwacht. En het bereik van de crowdfundingcampagne was enorm.

 

“Dat de bereidheid om te geven zo groot zou zijn, hadden we echt niet verwacht. En het bereik van de crowdfundingcampagne was enorm.”

 

Crowdfunding draait niet alleen om geld voor je project, maar ook om het duurzaam verbinden van je publiek. Wat is de volgende stap?

Vanzelfsprekend ontvangen alle donateurs binnenkort hun tegenprestatie en houden we ze op de hoogte van alle bijzondere dingen die in ons theater gaan gebeuren. Daar laten we het echter niet bij, we willen mensen blijven verrassen. Zoals nu zijn bijvoorbeeld alle voorstellingen van Nationale Opera & Ballet afgelast, omdat we maar voor 30 mensen mogen optreden. Maar een selectie van onze crowdfundingdonateurs hebben we uitgenodigd om de opnames, die wel gewoon doorgaan, bij te wonen. En zo zullen er steeds weer bijzondere en exclusieve dingen aankomen. Op diverse manieren proberen we donateurs te blijven betrekken en zeker niet los te laten. Het gaat om het intensiveren van de vriendschap en de verbinding. ­­­Dit is wat we terug proberen te doen voor de enorme steun die we van hen krijgen.

 

“Op diverse manieren proberen we donateurs te blijven betrekken en zeker niet los te laten. Het gaat om het intensiveren van de vriendschap en de verbinding. ­­­Dit is wat we terug proberen te doen voor de enorme steun die we van hen krijgen.”

 

Foto: Rondleiding donateurs Nationale Opera & Ballet (foto door Anne van Zantwijk)

Het Creative Funding-traject duurt in totaal drie jaar, waar hopen jullie te staan aan het eind?

Wat we vooral met Creative Funding willen leren is het niet bij eenmalige campagnes te laten, maar het verkregen inzicht te gebruiken voor de volgende crowdfundingcampagne. Zo staat er voor volgend jaar weer een campagne gepland – waarvoor we exact gaan werven hangt af van de projecten die eraan komen en natuurlijk de status omtrent corona. We zien het Creative Funding-traject echt als een doorlopend leertraject en met name voor het betrekken van donateurs en de opvolging daarvan, crowdkeeping dus. Als we het jaarlijks laten terugkomen en daarbij ook begeleiding krijgen van Creative Funding, dan blijft het niet bij een leuke ad hoc campagne maar kunnen we onszelf hierin steeds verder blijven ontwikkelen. We kijken er naar uit onszelf met de volgende crowdfundingcampagne weer te overtreffen.

“We zien het Creative Funding-traject echt als een doorlopend leertraject en met name voor het betrekken van donateurs en de opvolging daarvan, crowdkeeping dus.”

 

Nieuwsgierig geworden of crowdfunding ook voor jouw culturele instelling geschikt is als structureel onderdeel van de fondsenwervingsstrategie? Lees er meer over op onze website. Of neem contact met ons op voor een adviesgesprek, we vertellen je er graag alles over.