Crowdfunding voor een langdurige relatie met je publiek: zakelijk directeur ‘O.’ deelt ervaring

Normal fccaaaeb83f6065569be6835af65a05bb5c85f51
02-04-2021 | 14:42

 

“Dat crowdfunding daadwerkelijk niet om geld gaat, maar om de relatie met je publiek, was voor mij toch wel een openbaring. De energie die je erin steekt betaalt zich terug in de vorm van nieuwe ambassadeurs. Zij zijn degenen die jouw verhaal gaan vertellen.” – Hans Blik, O. festival

 

Festival ‘O.’ (voorheen ‘Operadagen Rotterdam’) bereikte met hun restitutiecampagne meer dan 300 nieuwe donateurs en organiseerde als verrassing een speciale donateursavond. O. is een van de deelnemers van het driejarige Creative Funding-traject, waarbij culturele instellingen worden begeleid door een crowdfundingexpert. In dit interview deelt zakelijk directeur Hans Blik van O. zijn eerste ervaring met crowdfunding en hoe het volgens hem bijdraagt aan een langdurige relatie met je publiek.

 

 Foto: Hans Blik, Operadagen


 “Het Creative Funding-traject biedt experimentele ruimte om te onderzoeken welke vorm van crowdfunding het beste bij je organisatie past. Het werken aan de relatie met je publiek is echt een energiegever.”

 

Zonder eerdere ervaring met crowdfunding besloten jullie je aan te melden voor het driejarige traject van Creative-Funding. Waarom wilden jullie graag meedoen aan dit traject?

Zijdelings had ik al wel met voordekunst te maken gehad, maar we hadden nog nooit zelf gecrowdfund inderdaad. Sinds twee jaar ben ik zakelijk directeur van het festival en we hebben net een rebranding achter de rug. Het festival is in naam veranderd van Rotterdamse Operadagen naar ‘O.’. ‘Nothing like opera’, is onze slogan geworden en dekt de lading van wie wij in de kern zijn. Centraal bij onze positionering, maar ook onze programmering, staat de driehoeksrelatie tussen festival, publiek en makers. Met het Creative Funding-traject willen we onderzoeken op welke wijze crowdfunding kan bijdragen aan onze relaties en welke vorm het beste bij ons past. Op lange termijn willen we dat het integraal deel uit gaat maken van onze organisatie. Dit gaat verder dan je aanmelden bij voordekunst met een idee. Daarom hebben we gekozen voor het driejarige traject met intensieve begeleiding.

 

“Met het Creative Funding-traject willen we onderzoeken op welke wijze crowdfunding bij kan dragen aan onze relaties en welke vorm het beste bij ons past. Op lange termijn willen we dat het integraal deel uit gaat maken van onze organisatie.”

 

De geplande crowdfundingcampagne stond klaar om live te gaan, maar kon vanwege corona niet doorgaan.

Onze crowdfundingcampagne voor een project met een van onze jonge makers, stond in de startblokken toen de lockdown inging. Dit was in maart en ons festival is in mei. De ticketverkoop van een aantal grote voorstellingen voor ons festival was al in volle gang. Toen uiteindelijk bleek dat het fysieke festival in mei niet door kon gaan, hebben we met Creative Funding de switch gemaakt naar een restitutiecampagne waarbij wij vroegen of mensen hun ticket geheel of gedeeltelijk wilde doneren. Samen met onze crowdfundingexpert Lisanne hebben we nagedacht over hoe we mensen het beste konden benaderen met deze vraag.

 

Foto: Annulering festival Operadagen Rotterdam


Met de restitutiecampagne hebben jullie 40% van de totale ticketverkoop gedoneerd gekregen door meer dan 300 donateurs. Had je dat verwacht?

We waren erg onder de indruk van het resultaat. Maar waar we vooral veel aan hadden is de feedback die we hebben teruggekregen. Bij de restitutiecampagne vroegen we namelijk ook waarom mensen wilden doneren en dit was voor ons echt een kans om de drijfveren van donateurs te leren kennen. Uit de motivaties bleek dat mensen graag nieuwe makers willen ondersteunen. En jong talent stond ook centraal in de crowdfundingcampagne die we in eerste instantie gepland hadden, daarin werden we dus bevestigd. Belangrijker nog: de restitutiecampagne was voor ons het begin van een nieuw soort relatie met het publiek. We ondervonden nu zelf dat crowdfunding inderdaad niet alleen om geld werven gaat, maar dat het echt een manier is om een langdurige relatie aan te gaan.

 

“De restitutiecampagne was voor ons het begin van een nieuw soort relatie met het publiek. We ondervonden nu zelf dat crowdfunding inderdaad niet alleen om geld werven gaat, maar dat het echt een manier is om een langdurige relatie aan te gaan.”

 

Het is niet gebleven bij alleen een restitutiecampagne. Vervolgens hebben jullie een bijzondere donateursavond georganiseerd.

Dat we ineens een relatie met 300 donateurs hadden was voor ons echt een cadeau. In september konden we toch nog een compacte editie van ons festival organiseren en toen zagen we de kans om iets terug te doen. Speciaal voor donateurs hebben we ‘De Avond van de Belofte’ georganiseerd met zeer uiteenlopende voorstellingen door de nieuwe talenten die we begeleiden. Dit was voor ons het ultieme moment om de nieuwe relatie te bestendigen en voor het publiek om ons op een nieuwe manier te leren kennen. Aan ruim 250 donateurs, vrienden en andere belangrijke stakeholders hebben we die avond ons verhaal kunnen overbrengen. Over wie we zijn, onze visie en missie, en welke functie het festival heeft in de ontwikkeling van jonge makers. Want om die talenten draait het, dat zijn de kunstenaars met het verhaal, zij zijn de beloftes. Wat die avond voor mij extra bijzonder maakte was de betrokkenheid van iedereen van het festival, van makers tot bestuursleden. Het werd echt door de gehele organisatie gedragen om op deze manier de donateurs te bedanken.

  

Foto: Donateursavond Operadagen Rotterdam


‘O.’ heeft er nu een hele groep nieuwe relaties bij dankzij crowdfunding. Wat worden jullie volgende stappen op het gebied van
crowdkeeping?

Van alle doorlopen processen binnen het Creative Funding-traject hebben we in relatief korte tijd veel geleerd. Met deze opgedane kennis en onze nieuwe donateurs als basis, willen we nu aan de slag om uiteindelijk ook meer continuïteit in die relatie aan te brengen. En we willen hoe dan ook een keer de crowdfundingcampagne in originele vorm helemaal meemaken. Sterker nog, we zijn al met de voorbereidingen begonnen. Het gaat om een nieuw project waarbij een jonge maker op zoek gaat naar de verhalen achter een aantal bekende zangeressen. Met deze campagne willen we donateurs aan de betreffende maker verbinden. Belangrijk is dat de relatie langdurig en wederkerig wordt. Breder gezien denken we dan ook aan een vorm van lidmaatschap, waarbij een soort abonnement op een maker genomen kan worden en waarbij de maker om de zoveel tijd ook iets teruggeeft. Op deze manier willen we op een modernere manier invulling geven aan ons vriendenprogramma. Werven voor een bepaald aantal lidmaatschappen behoort dan ook tot een van de mogelijkheden.

 

“Van alle doorlopen processen binnen het Creative Funding-traject hebben we in relatief korte tijd veel geleerd. Met deze opgedane kennis en onze nieuwe donateurs als basis, willen we nu aan de slag om uiteindelijk ook meer continuïteit in die relatie aan te brengen.”

 

Gedurende het traject werkt de crowdfundingexpert voor, tijdens en na de campagne nauw met jullie samen. Hoe ziet deze samenwerking er voor jullie uit en waar heb je het meest aan gehad?

We zijn een dynamisch team, bestaande uit allemaal creatievelingen. Het is in ons geval de uitdaging om iedereen in een ruimte te krijgen en focus in alle ideeën aan te brengen. En dit krijgt Lisanne voor elkaar, het voelde al snel alsof ze deel uitmaakte van onze club. Zij is voor ons de aanjager van het traject en zorgt ervoor dat we alle stappen op het juiste moment zetten en het doel in zicht houden. Ook aan de training met de workshops, in de voorbereiding op de campagne, hebben we veel gehad. Er zit natuurlijk heel veel ervaring en onderzoek achter. Hierdoor hoeven we een deel niet meer zelf uit te vinden en kunnen we creatief bezig zijn met wat we zelf inbrengen.

 

“Aan de training met de workshops, in de voorbereiding op de campagne, hebben we veel gehad. Er zit natuurlijk heel veel ervaring en onderzoek achter. Hierdoor hoeven we een deel niet meer zelf uit te vinden en kunnen we creatief bezig zijn met wat we zelf inbrengen.”

 

Foto: Online workshops Creative Funding


Wat zijn voor jou de voornaamste redenen om andere culturele instellingen het Creative Funding-traject aan te raden?

Dat crowdfunding daadwerkelijk niet om geld gaat, maar om de relatie met je publiek, was voor mij toch wel een openbaring. De energie die je erin steekt betaalt zich terug in de vorm van nieuwe ambassadeurs. Zij zijn degenen die jouw verhaal gaan vertellen. Het is natuurlijk de kunst om steeds dichter bij je kern te komen als organisatie en om deze reden des te belangrijker. Met onze rebranding zijn we ons ook steeds scherper gaan positioneren rondom de driehoeksverhouding tussen festival, publiek en maker. En het Creative Funding-traject biedt experimentele ruimte om te onderzoeken welke vorm van crowdfunding het beste bij je organisatie past. Het werken aan de relatie met je publiek is echt een energiegever. Ja, dat gun ik ook andere culturele instellingen.

 

“Dat crowdfunding daadwerkelijk niet om geld gaat, maar om de relatie met je publiek, was voor mij toch wel een openbaring. De energie die je erin steekt betaalt zich terug in de vorm van nieuwe ambassadeurs. Zij zijn degenen die jouw verhaal gaan vertellen.”

 

Wil je ook een langdurige relatie met je publiek door middel van crowdfunding? Voor elke culturele instelling hebben we een passend traject. Lees er meer over op onze website. Of neem contact met ons op voor een adviesgesprek, we vertellen je er graag alles over.