De ideale relatie met je publiek: Creative Funding Inspiratiesessie

12-01-2021 | 09:56


Speciaal voor deelnemers van het Creative Funding-traject organiseren we jaarlijks twee kennisevenementen. Tijdens deze interactieve sessies staat het onderling uitwisselen van kennis en ervaringen op het gebied van crowdfunding centraal. 

De eerste Creative Funding Inspiratiesessie, gehost door Alyssa Mahler en Lisanne Brouwer, begon met een terugblik op het eerste jaar van Creative Funding, aangevuld met actuele ontwikkelingen op het gebied van crowdfunding. Drie sprekers deelden ieder hun blik en kennis op het gebied van crowdfunding, relatiebeheer en nieuwe manieren van financieren in de culturele sector. Van iedere spreker delen we hieronder de belangrijkste tip of ervaring rondom het thema ‘de ideale relatie met je publiek’.

 

Bas Verhoeven: Onderzoek bij je publiek wat specifiek van waarde is

Bas Verhoeven (Recurring Company) adviseert deelnemers om nieuwe mogelijkheden op het gebied van memberships te onderzoeken. Het voordeel van memberships (of abonnementen) is dat het zorgt voor terugkerende en voorspelbare inkomsten op lange termijn. Het is volgens hem belangrijk je met een membershipprogramma te richten op emotionele betrokkenheid, in plaats van (financieel) voordeel zoals bij traditionele vriendenprogramma’s vaak het geval is. “Mensen willen graag van betekenis zijn en een membershipprogramma biedt daar de mogelijkheid voor. Onderzoek daarom bij je publiek wat voor hen specifiek van waarde is”, om daar met het membershipprogramma op te kunnen anticiperen. Op een van de vragen uit de ‘zoom-zaal’ antwoordt Bas dat de groep donateurs van een crowdfundingcampagne zich uitstekend leent om dit te onderzoeken.

 

Tip! In het inspirerende artikel De cultuursector moet innoveren’ op Frankwatching gaat Bas dieper op het onderwerp in. 

 

Helleke van den Braber: Denk na over wat voor jouw organisatie de ideale relatie is met je publiek 

Voorafgaand aan de inspiratiesessie is door Helleke aan de deelnemers gevraagd antwoord te geven op de vraag ‘Hoe ziet jouw ideale relatie met particuliere donateurs eruit?’. Waar het volgens haar op neerkomt is: ‘wederkerigheid’. “Het is een misverstand dat een van de partijen alleen maar geeft en de ander alleen maar ontvangt. Beide partijen profiteren van de geefrelatie’’ volgens Helleke van den Braber, hoogleraar Mecenaatstudies, aan de Universiteit van Utrecht. Om te onderzoeken hoe voor jouw organisatie ‘de ideale relatie met je donateurs’ eruit zou moeten zien, stelt Helleke dat je jezelf als instelling bijvoorbeeld de volgende vragen kunt stellen:

  • Wie wordt er beter van?
  • Hoe maak je waarde inzichtelijk?
  • Hoe dichtbij mogen je gevers komen?

  

Ide Mens: Geen publiek is zo betrokken als je crowdfundingdonateurs

Ide Mens inspireerde andere deelnemers met haar ervaringsverhaal over de meest recente crowdfundingcampagne van Nationale Opera & Ballet ‘Maak het mee: nieuwe programmering door jong talent’. Vanwege de coronacrisis had het project, en zo ook de campagne, een online focus en bereikten ze een grote groep nieuwe donateurs. “We hebben een online community aangesproken die je met reguliere programma’s niet bereikt. Met crowdfunding creëer je echt ambassadeurs die zich eigenaar voelen van een project waar ze heel enthousiast over zijn. Er is volgens mij geen groep die zo betrokken is als je crowdfundingdonateurs”, aldus Ide Mens, hoofd Fondsenwerving & Relatiebeheer a.i. bij Nationale Opera & Ballet.

 

Tip! Een uitgebreide versie van Ide’s ervaringsverhaal is terug te lezen in dit interview. Hierin vertelt Ide onder andere waarom het Nationale Opera & Ballet crowdfunding wil inzetten als structureel onderdeel van hun fondsenwervingsstrategie, wat crowdfunding voor haar zo bijzonder maakt en hoe zij het traject van Creative Funding tot dusver heeft ervaren. 

 

''Wat een fantastische sessie vanochtend. Heel inspirerend, kennis versterkend en tot nadenken en herijken uitgenodigd'' - één van de deelnemers van de inspiratiesessie

 

Meer weten over het Creative Funding traject? Neem vrijblijvend contact op met Alyssa of Lisanne via info@creativefunding.nl of lees er alvast hier meer over.