Met updates communiceer je direct met je publiek

Normal a86ef3545c80908c6220ef56a43f203fa5b45606
23-03-2021 | 16:49

Tijdens en na de crowdfundcampagne is het essentieel om de donateurs in te lichten over ontwikkelingen rondom het project en de organisatie. Dit kan bijvoorbeeld via nieuwsberichten (updates) op je projectpagina. Hoe kun je deze updates optimaal inzetten? Lees onze tips hieronder.

 

Voor de campagne

Een goede voorbereiding is het halve werk. Bereid je voor door de onderwerpen en momenten voor de wekelijkse updates alvast vast te stellen om later te publiceren. Binnen het Creative Funding-traject neemt de crowdfundingexpert deze op in je gehele communicatieplan.  

 

Tijdens de campagne

Updates worden zichtbaar voor elke pagina bezoeker, en worden ook automatisch per mail verzonden naar elke donateur die aangeeft graag op de hoogte te blijven. Zo kun je de donateurs, maar ook de potentiële gevers die de pagina bezoeken, direct vertellen over je activiteiten en houd je ze op de hoogte van de voortgang van je project.  

 

Spread the word!  

Jullie donateurs zijn het meest betrokken bij het project. Ze hebben immers al een donatie gedaan, dus ze willen dat de campagne slaagt! Gebruik dit gegeven: het is belangrijk om in elke update de donateurs te vragen om het project met hun eigen netwerk te delen. Via e-mail, Whatsapp, sociale media of gewoon mond-tot-mond. Zo maak je van elke donateur een mini-ambassadeur voor de campagne. 

 

De tussenstand

De meterstand van het project is een leuk gegeven om te delen. Zo deelde de Kleine Komedie uit Amsterdam in hun updates de stand van de teller. 


 

Lancering van een nieuwe tegenprestatie

Door tijdens je campagne een nieuwe tegenprestatie te lanceren creëer je leuke content voor een update. Promoot deze (tijdelijke) tegenprestatie in je update en vertel wat er zo uniek en speciaal aan is. Zo licht Nationale Opera & Ballet hun crowd in over een nieuwe tegenprestatie. 

 

 

 

Filmpje

Videocontent doet het altijd goed in updates. Zo plaatste het Limburgs Museum een filmpje gemaakt door hun ambassadeur, filmmaker Ruud Lenssen, waarin hij persoonlijk vertelde over waarom hij de campagne zo belangrijk vond.

 

Na je campagne

Na afloop van de campagne is er als het goed is een mooie donateursgroep ontstaan die het project en jullie organisatie van harte steunen. Tijdens het Creative Funding-traject gaan we aan de slag met een analyse en communicatieplan om deze groep ook in de toekomst betrokken te houden. Hoewel persoonlijke communicatie cruciaal is voor de opbouw van een relatie, kun je hiervoor onder andere de update-functie op de pagina inzetten. 

 

Bedank je donateurs

Denk hier aan het bedanken van je donateurs voor hun bijdrage. Zo plaatsten de filmmakers van het project ‘The Death of a Polish Princess’ een foto van hun hond met bedankbericht. Ludiek en persoonlijk!

 

 Schermafbeelding_2017-03-16_om_17.24.43

Resultaat project 

Wat is het eindresultaat van de campagne? Zodra je het resultaat in handen hebt, breng je je donateurs op de hoogte. Zo plaatste het Metropole Orkest een update over hun gerealiseerde boeken

 

 

Nieuw project 

Jullie donateurs zijn jullie fans. Vertel hen dus vooral over nieuwe projecten, of vraag ze zelfs om input. Maak ze enthousiast voor een volgend project en betrek hen opnieuw.

 

Voldoen van tegenprestaties

Als het project succesvol is afgerond staan de donateurs te popelen om hun tegenprestatie in ontvangst te nemen. Door een update te plaatsen met hierin een indicatie van de levertijd van de verschillende tegenprestaties weten de donateurs waar ze aan toe zijn. Denk er wel aan dat niet iedereen de updates opent of heeft aangegeven deze graag te willen ontvangen, dus het is wel belangrijk om ze ook nog een persoonlijke e-mail te sturen.

 

Meer tips

Naast tips voor effectieve updates vind je hier een inspiratie artikel over de crowdfundingcampagne van het Limburgs Museum. Enthousiast geworden? Neem contact op met Lisanne Brouwer en Alyssa Mahler via info@creativefunding.nl.