De projectpagina: het visitekaartje van de campagne

Normal e8afce76319013c3b84a9d46c43a8d89a73ad1e1
28-04-2021 | 18:51

Het maken van de projectpagina kan een flinke klus zijn. Je plaatst een promotiefilmpje, schrijft een tekst over de inhoud en opzet van het project en voegt minstens vijf verschillende tegenprestaties toe. Tijdens het Creative Funding-traject gaat dit natuurlijk in samenspraak met de crowdfundingexpert, maar we bieden hier graag vast wat inspiratie en vertellen je meer over de mogelijkheden van het platform. 

 

Zorg ervoor dat de projectpagina volledig en concreet is en goed aansluit bij het project. Zo weet een bezoeker direct waar deze aan bijdraagt met een eventuele donatie. Schrijf naar de donateur toe, blijf weg van jargon of meer beleidsgericht taalgebruik.

 

Probeer daarnaast ook een projectpagina te maken die in het oog springt. Dat wekt interesse en nieuwsgierigheid. Dit kan door een ludieke of mooie campagnevideo te maken, unieke en creatieve tegenprestaties te verzinnen en een korte en concrete tekst te schrijven. Maak daarnaast slim gebruik van beeldmateriaal, zoals foto’s en logo’s, want beeld communiceert sneller dan lange stukken tekst.

 

Jouw pagina op Creative Funding

 

1. Design

Op Creative Funding krijg je een zogenoemde ‘white label’ pagina: dit betekent dat je de pagina kunt vormgeven in de huisstijl van jouw organisatie. Het eigen logo en de eigen huisstijlkleur drukken jullie stempel op de pagina, zodat het ook voor potentiële donateurs een direct herkenbare omgeving is. Zoals bijvoorbeeld de pagina van Festival de Nederlandse Dansdagen. 

 

2. Banner

Je kunt de pagina nog aansprekender maken door een banner toe te voegen. Hierop plaats je bijvoorbeeld het campagnebeeld van de crowdfunding of de titel van het project. Deze banner kan desgewenst ook linken naar bijvoorbeeld een pagina op jullie eigen website met meer informatie over het project. Bekijk de banner van Nationale Opera & Ballet: 

 

Bekijk hier de pagina. 

 

3. De campagnevideo

Theater de Speeldoos: Illustrerende en humoristische video 

Theater de Speeldoos maakt door middel van beeldende taal en een humoristische video duidelijk wat zij de bezoeker van het theater straks kunnen bieden: een eigen tafeltje naast je theaterstoel! De tafeltjes worden geplaatst over de stoelen die vanwege de 1,5 meterregel in verband met het coronavirus niet gebruikt kunnen worden. Inventief! 

Bekijk hier de pagina van de campagne. (op het voordekunst platform)

 

Het Limburgs Museum: inspelen op emotie en alvast een voorproefje

De video van het Limburgs Museum speelt in op de emotie van de kijker, erg passend bij het doel van hun crowdfundingcampagne. 

Hier vind je de pagina. 

 

4. De wervende tekst

De wervende tekst van het project RECHT EN WAARHEID MAKEN VRIJ, de Decembermoorden herdacht van ROSE Stories maakt direct de urgentie van het project voelbaar. Het spreekt lezers aan die zich in de boodschap herkennen en wekt de interesse van hen die nog minder bekend zijn met het onderwerp van het boek. Een gouden combinatie. 

 

Lees hier de rest van de tekst.

 

5. De tegenprestaties 

De makers van Earth Alchemy Factory maakten het doneren nóg aantrekkelijker door alvast een preview te geven van de tegenprestaties. Op de projectpagina staan foto’s van tegeltjes en een schatkist die een donateur kon kiezen. 

 

Atelier_NL

 

6. Matchfunding

Als er een fonds, partner of bedrijf is dat jullie campagne ondersteunt, kan deze optreden als ‘matchfunder’. Deze kan, uiteraard met een maximumbedrag, binnen een afgebakende tijd alle donaties verdubbelen. Dit komt op de pagina prominent in beeld en levert dus zichtbaarheid op voor de matchende partij, én werkt als vliegwiel voor het generen van donaties. Een win win dus! Bekijk dit voorbeeld om te zien hoe deze functionaliteit eruit kan zien: 

 

undefined

 

7. De homepage

Op Creative Funding krijgt jouw instelling als het ware een eigen crowdfundingplatform omgeving. Als jullie in de loop van de tijd meerdere campagnes voeren, zullen de verschillende afgelopen en lopende campagnes zichtbaar zijn op de homepage. ROSE Stories ging je al voor. 

 

8. Taal

Het is mogelijk (en aan te raden, afhankelijk van de doelgroepen van de campagne en jullie huidige netwerk!) om een volledig Nederlandse én een volledig Engelse pagina aan te maken. Bezoekers kunnen rechtsboven switchen van taal. Quite convenient! 

 

Meer weten? 

Het Creative Funding platform biedt meer! Zo kun je updates plaatsen op de pagina en houd je zelf de regie over de inhoud van de bedankmailtjes na een donatie. Tijdens het Creative Funding-traject lichten we alle mogelijkheden toe en zoeken we uit wat bij jullie organisatie past. Neem contact op met Lisanne Brouwer en Alyssa Mahler via info@creativefunding.nl.