Creative Funding Summer Session: drie uitdagingen om samen in vast te bijten

19-07-2021 | 11:59

Op 15 juli vond de Creative Funding Summer Session plaats! Tijdens deze online sessie gingen medewerkers van de verschillende deelnemende instellingen aan het Creative Funding-traject met elkaar in gesprek. Er werden drie uitdagingen besproken, waar je tijdens een crowdfunding- of ander soort donateurswervingscampagne tegenaan kunt lopen. Deze uitdagingen werden aangedragen door deelnemers van het Creative Funding traject, om van elkaar te leren en elkaar te inspireren.


Uitdaging 1: ‘Hoe ga je om met sponsoring en/of bedrijfsdonaties tijdens een crowdfundingcampagne?’

Maud Douwes van Philharmonie zuidnederland droeg deze uitdaging aan. Philharmonie zuidnederland rondde onlangs hun eerste crowdfundingcampagne ‘Ga mee op Expeditie Orkest!’ succesvol af. De campagne is door meerdere bedrijven, waarmee al een eerdere relatie bestond, gesteund. Het bleek een uitdaging om nieuwe bedrijven te benaderen. Daarom stelde zij de volgende vraag: Hoe ga je om met sponsoring en bedrijfsdonaties tijdens een crowdfundingcampagnes?


Uitdaging #2: ‘Hoe bouw je een community op?’

Maria Lam van ROSE Stories stelde de vraag aan de groep. De ROSE-community is sterk maar vaak titel-afhankelijk. De makers van deze boeken en hun netwerk speelden een grote rol bij het crowdfundingsproces. ROSE Stories is een plek waar verhalen uit verschillende culturen een vorm vinden. Door ze om te zetten naar concrete projecten en producten maken we deze verhalen deelbaar. Eerder crowdfundde ROSE stories via Creative Funding al drie boeken. Maar hoe zorg je er voor dat je de community achter je weet te scharen en dat ze je gaan steunen bij het grote, abstracte doel, de missie van ROSE: verkleuring van kinderboekenplanken in Nederland? 



Uitdaging #3: ‘Hoe maak je van de wervingscampagne een team effort waarbij de hele organisatie gemotiveerd is om mee te helpen?’

Als laatste droeg Lisanne, van Creative Funding zelf, een uitdaging aan. Als je als enthousiast en nterdisciplinair kernteam de campagne voorbereidt, is het creëren van draagvlak bij de rest van de organisatie een belangrijke uitdaging. edereen heeft een eigen persoonlijk en zakelijk netwerk, hoe zorg je ervoor dat dit optimaal wordt ingezet? Hoe creëer je eigenaarschap bij je collega’s, en zorg je ervoor dat de campagne in de hele organisatie gedragen wordt?

 

‘’Het was goed om gelijkgestemden te ontmoeten en te leren van elkaar. Je hoeft het wiel niet altijd opnieuw uit te vinden’’ - deelnemer Creative Funding Summer Session

 

Al deze uitdagingen zijn aan het begin van de Summer Session toegelicht door de uitdagers. Vervolgens werd iedere uitdaging in kleine groepjes besproken om zo elkaar te voorzien van tips, aan het denken te zetten en te inspireren. Na veertig minuten zat de tijd er op en vatte uit iedere groep een persoon de belangrijkste inzichten samen. Er werden veel concrete do’s en don’ts gedeeld en al deze tips en inzichten zijn opgetekend. Via een hand-out is deze gedeeld met de deelnemers om nog eens rustig na te kunnen lezen, nu of na de zomer. We willen alle deelnemers bedanken voor hun deelname!


Speciaal voor deelnemers van het Creative Funding-traject organiseren we jaarlijks twee kennisevenementen. Tijdens deze interactieve sessies staat het onderling uitwisselen van kennis en ervaringen op het gebied van crowdfunding centraal. Vorig jaar december organiseerden we de eerste inspiratiesessie: De ideale relatie met je publiek.

Meer weten over het Creative Funding traject? Neem vrijblijvend contact op met Alyssa of Lisanne via info@creativefunding.nl of lees er alvast hier meer over.