Maud Douwes, relatiemanager philharmonie zuidnederland, over de kracht van crowdfunding

25-10-2021 | 10:09

Hoe maken instrumenten eigenlijk hun klanken? En waarom klinkt een viool zo mooi? Samen met Jeugdtheatergezelschap Het Laagland ontstond bij de philharmonie zuidnederland het plan voor de film ‘Expeditie Orkest’, waarin kinderen samen met musici uit het orkest op onderzoek uitgaan. Met crowdfunding haalde philharmonie zuidnederland 16.935 euro op om deze bijzondere film te realiseren. Maud Douwes, relatiemanager van het gezelschap, vertelt over de campagne en het betrekken van de gehele organisatie. 

Door Vicky Los

___

Benieuwd naar wat Creative Funding voor jouw organisatie kan doen? Meld je dan direct aan voor een vrijblijvende intake, of lees meer over het traject.
___

 

Hoe begon het idee om te crowdfunden voor ‘Expeditie Orkest’? 

“Vlak voor corona heb ik een gesprek gehad met Lisanne (crowdfundingexpert van Creative Funding, red.) om een meerjarig crowdfundingtraject op te zetten. Met collega’s brainstormden we over welk doel we voor de eerste campagne wilden kiezen. Daarin kwam de instrumentenfilm naar boven als favoriete wens, en ook als de meest kansrijke: educatie voor kinderen en jongeren is toch vaak een geliefd onderwerp voor gevers. Ik denk dat het doel dat je kiest voor crowdfunding ontzettend belangrijk is. Als het doel niet aanspreekt, dan gaan mensen niet geven. 

 

Dat kun je uit ervaring zeggen, want het was niet de eerste keer dat jullie met crowdfunding werkten. Twee keer eerder hebben jullie via voordekunst een succesvolle campagne gevoerd voor Opera op de Parade in Den Bosch. Hoe hebben jullie de campagne voor ‘Expeditie Orkest’ opgezet? 

“Ik denk dat we voor deze campagne echt alle zeilen hebben bijgezet. We hadden als team ook de juiste drive voor dit project. Lisanne van Creative Funding heeft ons ongelofelijk goed begeleid; ik weet zeker dat het zonder haar niet zo’n groot succes was geweest. Dus de samenwerking met Creative Funding was van wezenlijk belang. Met Lisanne en een klein projectteam hebben we de campagne opgezet. Een trailer, een filmpje, planning, teksten, interviews, social media, nieuwsbrieven, persberichten, een magazine… We hebben ál onze middelen én de mensen om ons heen ingezet. 

 

"Ik vond de campagne geweldig… Het hele visuele plaatjes was gewoon vrolijk, en de inhoud van het project ook. Ik denk dat de potentiële gever daardoor dacht ‘dit komt wel goed’." 

 

De campagne duurde vijf weken. Vond je het spannend? 

“Absoluut! We hadden het streefbedrag op 15.000 gezet, maar zelf had ik zoiets van ‘nee, dat moeten we niet doen, we houden het op 10.000’ - veiliger. Maar toen groeide de campagne voordat we startten en dacht ik ‘het ziet er allemaal zo goed uit… We gaan er gewoon voor.’ Maar ik vond het heel spannend. Je bent natuurlijk euforisch als het zo goed loopt en als je het haalt.” 

 

Begrijpelijk, want de campagne heeft een mooi resultaat opgeleverd. Met 216 donateurs haalden jullie bijna 17.000 euro op, 112% van het streefbedrag. Wat gaf hierin denk je de doorslag? 

“Ten eerste kregen we ongelofelijk veel positieve reacties van donateurs. Maar we hebben ook veel bedrijven gehad die ons sponsorden, dat viel Lisanne ook op. Van bedrijven die al aan ons gelieerd zijn maar ook van fondsen, waaronder twee Prins Bernhard Cultuurfondsen, kregen we hoge bedragen. Verder stond in de campagne persoonlijk contact centraal. Ik vond de campagne geweldig… Het hele visuele plaatjes was gewoon vrolijk, en de inhoud van het project ook. Ik denk dat de potentiële gever daardoor dacht ‘dit komt wel goed’. Het voelt dan vertrouwd.”

 

Dit was de eerste campagne binnen jullie driejarig traject met Creative Funding. Welke les van deze campagne neem je mee naar de volgende? 

“Enerzijds vond ik het opvallend dat veel bedrijven ons sponsorden. Die bedrijven zijn zo waardevol dat je ze eigenlijk apart moet benaderen met een crowdfundingcampagne. Dat staat dan ook zeker op mijn lijstje. Anderzijds heb ik veel geleerd over het meenemen van de interne organisatie. Bij philharmonie zuidnederland zijn we op dit moment bezig met gedeeld leiderschap, waarin we in gemengde groepjes aan diverse projecten werken. Je ziet daar hoe je, door verschillende teams bij elkaar te zetten, innovatief aan de slag kunt gaan met de gehele organisatie. Dat inspireert me ook voor crowdfunding. Ik zou daarom voor de volgende campagne met bijvoorbeeld twee of drie musici, een staflid, een Raad van Toezicht lid maar ook met externen een soort projectteam willen opzetten waarmee we binnenkort kunnen nadenken over een campagne voor volgend jaar. Zo betrek je allerlei verschillende mensen in het kernteam en krijg je straks gemakkelijker de organisatie en externen mee.”

 

Het meekrijgen van de organisatie, was dat nu een uitdaging? 

“Het is sowieso heel belangrijk in crowdfunding. Voor ons was het wel een vraagstuk hoe we de musici meekregen, hoe zij de campagne konden verspreiden in hun netwerk. Marketing staat toch verder van hen af. Lisanne presenteerde de campagne voor het eerst in de personeelsvergadering en dat wekte zeker enthousiasme. Daarna heb ik daar nog twee keer verteld over de voortgang van de campagne, de reacties van gevers, resultaten… Maar dat was door corona natuurlijk online. Dan krijg je toch minder een idee van de respons. Dus een volgende keer zou ik dat het liefst live doen, en zou ik ook veel meer feedback vragen. Dan weet je toch beter hoe het onder collega’s leeft.”

 

“Ik werk altijd met een ‘schijf van vijf’: sponsoren, vermogensfondsen, onze particulieren, events en crowdfunding. Crowdfunding vind ik daar een hele belangrijke in." 

 

Wat zie je in dit traject als de belangrijkste bijdrage van Creative Funding?

“Kennis. En ondersteuning, ervaring, controle... Controle vind ik heel belangrijk, dat iemand goed bijhoudt of alles loopt zoals gepland. Want als niemand zich aan de planning houdt dan mislukt de campagne. Natuurlijk zijn we tegen tijdgebrek aangelopen: sommige plannen hebben we uiteindelijk niet uitgevoerd omdat het niet lukte in de tijd. Maar het gaf me rust dat Lisanne daarin het overzicht hield. Daarnaast was Lisanne’s eerste presentatie in de personeelsvergadering belangrijk. Alleen al het feit dat je het niet zelf verkondigt, maar dat er een specialist staat - het had een bepaald soort cachet, het straalde expertise uit. Tot slot heeft Creative Funding voor ons enkele fondsen aangeschreven, wat veel effect heeft gehad op het resultaat van de campagne.”

 

Je bent zelf een fan van crowdfunden. Waarom vind je het, naast dat er natuurlijk mooie projecten als deze film mee gerealiseerd worden, zo’n krachtig middel? 

“Ik werk altijd met een ‘schijf van vijf’: sponsoren, vermogensfondsen, onze particulieren, events en crowdfunding. Crowdfunding vind ik daar een hele belangrijke in. Mensen worden geraakt door een doel en willen graag geven, in het geval van crowdfunden eenmalig. Bij zowel vorige crowdfundingprojecten als bij dit project zagen we ook fondsen aanhaken en steunen. Ik denk zelf dat sponsoren en vooral fondsen het heel goed vinden als een organisatie aan het crowdfunden is, want je steekt er toch je nek mee uit. Je moet het maar aandurven. Er komt veel creativiteit bij kijken, je benadert de markt anders dan gewend en er is directe respons met waardevolle informatie waarom de donateur geeft. En het is iets van de héle organisatie. Iedereen moet in beweging komen, en het moet blijven stromen. Met dat in gedachten heeft onze samenwerking met Creative Funding ons imagotechnisch ook veel opgeleverd, daar ben ik van overtuigd.”

 

Heb je nog advies voor organisaties die twijfelen om met crowdfunding te starten? 

“Doen! Gooi je in het diepe. Ga er spontaan in maar bereid je ook goed voor. Crowdfunding brengt zoveel kennis, die je ook na de campagne als organisatie kan inzetten in zowel je zakelijke als particuliere markt. Doe het dus vooral, met heel veel plezier en een team waar je van op aankunt.” Lachend: “Het lijkt bijna op die inspiratieboeken… Een soort ‘live your dream’. Maar het is in dit geval waar: je moet erin geloven.”

 

Op 23 oktober en 24 oktober ging Expeditie Orkest feestelijk in première in Maastricht en Eindhoven, in de aanwezigheid van een aantal donateurs. De film is nu volledig te bekijken via deze pagina

 

Ook in 2022 biedt Creative Funding - dé adviestak van voordekunst voor culturele instellingen - maar liefst 6 culturele instellingen de kans om door middel van het Creative Funding-traject crowdfunding, donateursverwerving en publieksbehoud duurzaam in te bedden in de organisatie. 

 

Let op: Aanmelding voor de intake is mogelijk tot en met 14 maart 2022!