Rialto investeerde met crowdfunding in hun relaties: directeur en coördinator marketing delen hun ervaring

19-11-2021 | 09:50

Filmtheater Rialto werd in 1921 gebouwd in de Amsterdamse Pijp, en is een waar begrip in de stad. Nu, honderd jaar later, opent Rialto een tweede locatie bij de Zuidas: Rialto VU. Bij Creative Funding haalden ze 35.001 euro op voor een vierde filmprojector op deze nieuwe locatie. Een geweldig bedrag, maar crowdfunding bracht Rialto meer dan dat. Raymond Walravens (directeur) en Steffie van der Horst (coördinator marketing) vertellen over samenwerken met bedrijven en crowdfunding als marketingcampagne.

Tekst: Vicky Los

Foto's: Melanie Lemahieu

___

Benieuwd naar wat Creative Funding voor jouw organisatie kan doen? Meld je dan direct aan voor een vrijblijvende intake, of lees meer over het traject.
___

 

Waarom zijn jullie gestart met crowdfunding?

Steffie: “Binnen de organisatie van Rialto waren we al lang bezig met de plannen voor Rialto VU. Toen de plannen concreet werden dachten we natuurlijk na over hoe we onze nieuwe locatie op een mooie manier kunnen introduceren bij mensen. Hoe zorgen we dat iedereen in de omgeving Zuidas en Buitenveldert zich betrokken voelt bij dit nieuwe filmtheater? Dat ze echt voelen dat het ook hún theater is? Daarvoor is crowdfunding een prachtige manier. Mensen kunnen echt een steentje bijdragen en voelen ‘Rialto VU is ook van mij’.”

 

Raymond: “Een tweede reden voor crowdfunden ging daar nog aan vooraf. De gemeente besloot ons financieel te steunen in de opstart van Rialto VU, maar stelde als voorwaarde dat wij zelf ook een deel van de financiering zouden inbrengen door middel van crowdfunding. Dus er lag voor ons ook echt de opdracht om een deel van het benodigde geld zelf te verzamelen. Crowdfunding werd daarmee een dubbele oplossing: we konden Rialto VU ermee presenteren aan het publiek en we voldeden ermee aan de financieringsvoorwaarden die door de gemeente aan ons waren gesteld.”

 

Als doel van de crowdfunding kozen jullie een filmprojector voor de vierde zaal. Waarom is de keuze daarop gevallen?

Steffie: “Samen met Alyssa (crowdfundingexpert van Creative Funding, red.) hebben we gekeken naar een passend doel. Want hoe concreter het doel, hoe gemakkelijker mensen doneren, omdat ze specifiek weten waar ze aan bijdragen. Een projector bleek hiervoor zeer geschikt. Het is een fysiek ding: als mensen in de zaal naar de projectie op het scherm kijken, weten ze dat zij daaraan hebben bijgedragen.”

 

 

Hoe hebben jullie de campagne vervolgens opgezet?

Steffie: “Dit hebben we in meerdere stappen gedaan en Creative Funding heeft ons daar erg bij geholpen. Hun advies was om te beginnen in een kleine kring rondom Rialto, want die mensen zouden de campagne sowieso steunen. Met die start kwam de teller van de crowdfunding in ieder geval van de nul af. Daarna hebben we de communicatie uitgebouwd: van onze trouwe fans tot aan mensen die Rialto nog helemaal niet kennen, maar bijvoorbeeld wel in het gebied van Buitenveldert en de Zuidas wonen.”

 

Welke communicatiekanalen waren belangrijk in de campagne?

Steffie: “Het succes zat volgens mij echt in de combinatie van alle kanalen die we hebben ingezet. We hadden natuurlijk pech dat Rialto de Pijp gesloten was vanwege corona, dus we hadden weinig mogelijkheden om de kanalen daar - zoals dia’s voorafgaand aan de films - te gebruiken. Daardoor moesten we het vooral hebben van online communicatie. We hebben hierin breed ingezet: nieuwsbrieven, direct mailings, social media, onze eigen website… Maar ook websites van relaties van ons, zoals Cineville, diverse filmdistributeurs of Hello Zuidas, een bewonersplatform van de Zuidas. Vooraf denk je de hele campagne uit met kanalen in een timeframe, maar gaandeweg moet je natuurlijk ook aanpassingen maken.”

 

Hoe wisten jullie waar je tijdens de campagne moest bijsturen?

Steffie: “Wekelijks hadden we een update-meeting met Alyssa van Creative Funding. Dan analyseerden we hoe mensen op onze campagnepagina terecht kwamen en of ze vervolgens ook doneerden. Wat werkt en wat niet? Met die informatie konden we steeds retargeten en bijsturen.”

 

 

 

Kunnen jullie een voorbeeld geven van zo’n bijsturing?

Steffie: “Ja, we merkten bijvoorbeeld dat de donaties van de hogere bedragen wat achterbleven. We hadden ontzettend veel donateurs met superlieve reacties die kleine bedragen gaven, en daar waren we natuurlijk heel blij mee. Maar uiteindelijk heb je ook echt de grote bedragen nodig om het doel te halen. Dus toen we opmerkten dat er weinig grote donaties binnenkwamen hebben we ervoor gekozen om extra tegenpresentaties toe te voegen. Daarmee triggerden we mensen om ook voor de middelgrote of grote bedragen te kiezen.”

 

Raymond: “Het is een duidelijk verschil tussen film en podiumkunsten. De bezoekers van podiumkunsten zijn vaak al gewend om hogere bedragen uit te geven aan kunst en cultuur. Kaartjes voor opera of een klassiek concert gaan richting de 100 euro; een theaterkaartje is gemiddeld rond de 25. Mensen die naar de film gaan daarentegen zijn gewend om 11 euro uit te geven. Dus op het moment dat je aan hen vraagt ‘wil je doneren’, dan zal hun eerste reactie niet 100 euro zijn. Dat bleek ook uit onze resultaten: we hebben veel meer donateurs binnengehaald dan Creative Funding had voorspeld, maar gemiddeld doneerden die donateurs een relatief laag bedrag. Dat is natuurlijk niet erg, maar om ons target te halen was er wel meer voor nodig.”

 

Hoe hebben jullie uiteindelijk ook de grotere donaties verworven?

Raymond: “We merkten dat bedrijven erg belangrijk zijn. Met de extra tegenprestaties die Steffie net noemde zagen we al een verschil in de omvang van donaties, maar we hebben daarnaast ook actief partners en leveranciers uit het bedrijfsleven benaderd. Hier liepen we wel tegen een obstakel aan. We hadden vooraf doelstellingen geformuleerd over hoeveel donaties we van bedrijven wilden ontvangen, maar hadden eigenlijk onvoldoende over de benadering nagedacht. Bedrijven hadden soms niet genoeg aan de beknopte informatie op onze campagnepagina, en betalen bijvoorbeeld niet zo snel met iDeal - ze willen logischerwijs een factuur ontvangen. Dat was best even schakelen. Er ging tijd overheen om voor verschillende bedrijven passende benaderingen te vinden, zowel bij ons als bij Creative Funding. Het werd meer maatwerk. Ook hebben we daarna samen met Creative Funding voor bedrijven meer informatie toegevoegd aan onze campagnepagina. Van die specifieke benadering voor bedrijven hebben we veel geleerd, dat nemen we mee naar het volgende traject.”

 

 

 

Zijn er donaties die jullie specifiek zijn bijgebleven?

Raymond: “Wat ik opvallend vond waren de donaties van onze leveranciers. Een aantal van hen, zeker in de horeca, zijn behoorlijk getroffen door corona. En toch doneerden ze voor onze projector. Dan blijkt dat als je jarenlang met dezelfde leveranciers werkt, en dat doet Rialto, je echt een vertrouwensband opbouwt en elkaar in dit soort situaties helpt. Dat is heel fijn om te merken.”

 

Steffie: “Zeker. En dan waren er ook bedrijven die door corona in zwaar weer zaten en daardoor echt niet de financiële middelen hadden om te doneren. Zij zeiden dan ‘we hebben het geld niet, maar we delen de campagne hoe dan ook onder onze achterban’. Dan helpen ze alsnog enorm door onze boodschap te verspreiden.”

 

Raymond: “Wat me ook bij is gebleven is een donatie van Oxville Cinema, een collega-filmtheater in Amsterdam dat nog in wording is. Wij ondersteunen hen in hun plannen om in Nieuw-West een filmtheater te realiseren. Dat ze ons uit waardering ook weer steunen in onze plannen voor de VU Campus vind ik mooi.”

 

Wat is in jullie ogen de meerwaarde van crowdfunding?

Raymond: “Overheidsinstanties en fondsen noemen crowdfunding soms als een soort gemakkelijke oplossing, als een toverwoord. Maar als je ziet hoeveel tijd, energie en investering het kost om een relatief groot bedrag binnen te halen met crowdfunding ten opzichte van een traject bij een enkele sponsor of een subsidieaanvraag die het hele bedrag bijdraagt… Dan klopt die verhouding in mijn ogen niet. Het voordeel van crowdfunding zit voor mij daarom ergens anders: je moet het echt zien als een onderdeel van je marketing. Zie het als het opbouwen van relaties in je omgeving of het investeren in bestaande partners en leveranciers. Als je het in dat licht ziet, dan kun je wat crowdfunding oplevert wél goed rijmen met de tijd en energie die je erin stopt.”

 

Steffie: “Precies, want tegenover de tijd en energie staat dat door crowdfunding je bekendheid enorm groeit en dat het je een heel mooi communicatiekanaal geeft. Daarmee bereikten we in ons geval veel potentiële bezoekers. Natuurlijk hadden we het door ons behaalde bedrag nodig, maar nog belangrijker is dat nu heel veel mensen weten dat Rialto VU eraan komt. Dat vind ik de grote meerwaarde van dit traject.”

 

 Rialto VU werd op 13 en 14 november feestelijk geopend. Hoera! Bekijk hier het hele programma van de nieuwe locatie.