Voor de stad, door de stad: PS|theater brengt samen met hun donateurs kansen(on)gelijkheid in kaart

05-01-2022 | 11:53

Hoe bind je donateurs aan je organisatie? Afgelopen zomer haalde het Leidse PS|theater via Creative Funding 21.441 euro op voor het project WIJ ZIJN DE STAD. In dit theatrale gezelschapsspel over kansen(on)gelijkheid zijn de deelnemers de pionnen, en kruipen ze in het leven van echte Leidenaren. Nu het levensgrote bordspel er staat werkt PS|theater samen met Creative Funding aan crowdkeeping. Heleen Hameete (zakelijk leider) en Maaike Tjepkema (marketing & communicatie) vertellen over het verloop van de campagne en de fase daarna.

Door Vicky Los

 

Waarom hebben jullie gekozen om te starten met Creative Funding?

Maaike: “Die keuze is tweeledig. PS|theater werd voorheen altijd gesubsidieerd door het Fonds Podiumkunsten, maar bij de nieuwe regeling viel dit weg. We waren dus genoodzaakt om nieuwe vormen van inkomsten te werven. Daarnaast hebben we als PS|theater de afgelopen 10 tot 11 jaar een behoorlijke groep Vrienden om ons heen verzameld, maar deze kan natuurlijk altijd wel nieuwe aanwas gebruiken. Crowdfunding, en daarna crowdkeeping, leek ons een goede manier om nieuwe bezoekers en wellicht ook nieuwe vrienden te verzamelen.”

Heleen: “Inderdaad. Dat Creative Funding een meerjarig traject aanbiedt is voor ons perfect: het gaat niet alleen om crowdfunding als een alternatieve vorm van financiering, maar ook over het verduurzamen ervan. Bijvoorbeeld via de vriendenstichting die Maaike noemt.”



Wat is dan de eerste stap in het opzetten van een campagne?

Maaike: In de aanloop naar deze campagne zijn we een aantal keer samengekomen met Creative Funding, zowel fysiek als digitaal. De keuze voor de eerste campagne viel op WIJ ZIJN DE STAD omdat het echt een nieuw en bijzonder project is. Na die keuze bespraken we vooral wie de mensen zijn die we met WIJ ZIJN DE STAD kunnen aanspreken. Die verdeelden we in groepen en werkten we verder uit. Hoe bereiken we deze mensen, wanneer spreken we ze aan en, nog belangrijker, met welke boodschap? Voor sommige groepen is ‘Steun PS’ al voldoende, maar bij anderen ging de boodschap juist meer over kansengelijkheid of de stad Leiden.”

Heleen: “Elke groep heeft natuurlijk weer andere geefmotieven. Als we bijvoorbeeld de groep benaderden die de stad Leiden in het hart heeft gesloten, dan deelden we een video met een boodschap van de burgemeester. Maar als we meer de onderwijs- en welzijnsinstellingen wilden bereiken, kozen we voor een filmpje van een directeur van een scholengemeenschap. Het was een nauw web van groepen, thematieken, geefmotieven en boodschappen.


Dat nauwe web is misschien best complex. Hoe heeft Creative Funding jullie hierin ondersteund?

Heleen: “Die eerste stappen voelen inderdaad als een puzzel, dus het is heel fijn dat Creative Funding hierin met een strak stramien werkt. Na het uitsplitsen van de groepen keken we naar wanneer we de vijf campagneweken konden inplannen. Ook hier moesten we best zoeken, omdat we ook nog een voorstelling hadden die steeds werd verplaatst vanwege corona. Het model van Creative Funding hielp hierin absoluut. Maaike wist door die planning precies wanneer ze welke berichten moest versturen.”



Jullie aanpak met de verschillende groepen heeft goed gewerkt, want jullie hadden veel donateurs, maar liefst 317. Tegelijkertijd was het spannend of jullie het doelbedrag zouden halen. Kunnen jullie iets vertellen over het verloop van de campagne?

Maaike: “Steeds als we een nieuwsbrief of update verstuurden, zagen we de teller omhoog schieten. We hadden veel donateurs die ons steunden, maar ze gaven relatief lage bedragen.”

Heleen: “Daardoor bleven we op een gegeven moment te lang onder de 10.000 euro hangen, terwijl het doelbedrag het dubbele was. We hadden dus echt grote donateurs nodig. Pepijn (Smit, artistiek leider van PS|theater, red.) is daar uiteindelijk ook mee aan de slag gegaan. Onder andere de Leidse Aanpak voor Talentontwikkeling deed daarna een grote donatie, en een bestuurslid van PS|theater heeft zijn netwerk effectief ingezet. Een andere belangrijke sprong was de donatie van twee scholengemeenschappen. Je hebt die grote sprongen ook echt nodig, om te laten zien dat er progressie in zit. In de communicatie werkt het goed om te zeggen ‘We zijn er bijna!’ of ‘We hoeven nog maar 3000 euro!’. Je krijgt dus ook te maken met kansrijkheid: mensen willen graag doneren aan een project dat een goede kans heeft om te slagen.”

 

Wat vonden jullie verrassend in de crowdfundingcampagne?

Heleen: “Het meest verrassend - en tegelijkertijd is het heel logisch - vond ik hoe precies je een crowdfundingcampagne vooraf moet plannen. Op het moment dat de campagne start heb je geen tijd meer om over de acties na te denken. Ik heb daar wel van geleerd, en ik merkte ook dat de structuur die door Creative Funding is ontworpen gewoon klopt, dat het werkt.”

Maaike: “Wat ik verrassend vond is dat je voor crowdfunden een hele simpele boodschap kunt formuleren. ‘We hebben je geld hard nodig’ is misschien eng om te vragen omdat het een soort bedelen lijkt. Maar het is geen smeekbede; het is gewoon een eerlijk en helder verhaal. We willen graag iets maken omdat we denken dat het belangrijk is voor de stad, en dat kunnen we niet zonder donateurs.”

Heleen: “Lisanne (crowdfundingexpert Creative Funding, red.) had goede voorbeelden van hoe je die vraag om geld kunt formuleren. Haar arsenaal van voorbeelden en ervaringen met crowdfundingacties was voor ons heel waardevol. We leerden dat je gewoon eerlijk kunt zijn over hoeveel geld je nodig hebten waarom. Het is een open vraag.”

 

 

Inmiddels zijn de eerste speelmomenten van WIJ ZIJN DE STAD geweest. Hoe reageren de donateurs die deelnemen aan het spel?

Maaike: “Sowieso vinden mensen het geweldig dat ze echt zelf meedoen in het spel. Wat ik zelf opvallend vind is het nagesprek. Het thema van kansengelijkheid opent meteen een diepgaande conversatie. Mensen vertellen heel eerlijk over wat zij zelf, hun moeder of opa hebben meegemaakt, of wat ze bij buren of klasgenootjes zien.”

Heleen: “Dat komt ook omdat je de kansengelijkheid en -ongelijkheid letterlijk op het spelbord ziet ontstaan. Het spel is vrolijk en theatraal, maar er is ook ongemak. Zeker als je vliegensvlug door het spel loopt, omdat alles voor de wind gaat en je een dobbelsteen met alleen maar hoge ogen hebt. Anderen willen sneller, maar het lukt niet, want ze worden overal tegengehouden. Bij hen staan er bijvoorbeeld alleen maar 1, 2 en 3 ogen op de dobbelsteen.”

Maaike: “Je speelt het spel met een koptelefoon op, waarmee je fragmenten uit interviews met Leidenaren hoort. Daardoor weet je ook dat het spel écht is. Het is niet zomaar het spelletje dat je speelt; er zijn mensen die echt zoveel tegenslag hebben. Dus dat maakt het theatraal, maar tegelijkertijd ook heel realistisch. Je wordt met je neus op de feiten gedrukt.”



Nu de campagne is afgerond en het spel er staat, kijken jullie met Creative Funding naar crowdkeeping. Eerder noemden jullie al dat er een groep PS-vrienden is. Hoe zorgen jullie dat de eenmalige donateurs zich aan PS|theater binden?

Maaike: “We willen eerst dat alle donateurs hun tegenprestatie krijgen. Voor de echte crowdkeeping-acties is het dus nog net te vroeg, maar tegelijkertijd zijn we er achter de schermen zeker mee bezig.”

 

 

Foto: Maaike Tjepkema

 

Heleen: “We hadden, nog voordat we begonnen met Creative Funding, al samen met onze Raad van Toezicht gekeken naar hoe we de komende jaren onze vriendenstichting kunnen uitbreiden. Daar hadden we al voorzichtig een doel voor gesteld: we willen van 200 vrienden groeien naar 500, in ongeveer 5 jaar tijd. Uiteraard haken we daar met Creative Funding op in.”

Maaike: “Met onze campagne hebben we veel donateurs tijdelijk aan ons weten te binden, maar zij worden natuurlijk niet, nog voordat ze überhaupt het spel van ons hebben gezien, direct Vriend. Dat gaat niet over één nacht ijs.”

 

Die relatie aangaan is dus een langduriger proces. Wat is op dit moment de volgende stap? 

Heleen: “We gaan in gesprek met PS-vrienden en donateurs die nog geen vriend zijn. We zijn benieuwd naar hun motivaties om te doneren in deze campagne, of om verbonden te zijn aan PS|theater. Want misschien willen ze helemaal geen vrijkaartje, maar willen ze gewoon bijdragen aan cultuur van de stad, of zich onderdeel voelen van de PS-familie. Met de kennis uit die gesprekken willen we in het nieuwe jaar een nieuw Vriendenaanbod opzetten. Dat doen we uiteraard met ondersteuning van Creative Funding.”