Waarom is crowdfunden zo belangrijk voor ROSE stories, en hoe maken ze hun campagnes steeds tot een succes?

10-02-2022 | 11:22

ROSE stories heeft in het afgelopen jaar maar liefst vier succesvolle campagnes afgerond bij Creative Funding. Deze organisatie van 16 vrouwen vertelt verhalen die nog te weinig verteld zijn. Ze brengen deze naar buiten in boeken, podcasts, films of voorstellingen. Waarom is crowdfunden zo belangrijk voor ROSE stories, en hoe maken ze hun campagnes steeds tot een succes? Rozemarijn Houben (Projectleider) en Maria Lam (Hoofd Marketing & Communicatie) vertellen erover.

Door Vicky Los

 

Bij Creative Funding hebben jullie het afgelopen jaar vier succesvolle crowdfundingacties voor verschillende boeken afgerond. Waarom crowdfunden jullie zo vaak?

Maria: “ROSE stories heeft een heldere missie, namelijk om onvertelde verhalen naar buiten te brengen. Maar we zijn natuurlijk niet de enigen met deze missie; het mooie is dat we hem met veel andere mensen delen. Daarom geven we anderen graag de kans om mee te doen met onze projecten. We zijn een sociaal-culturele onderneming. Crowdfunding is voor ons echt heel belangrijk, het is een gro­­ot onderdeel van hoe we ROSE besturen.”

Rozemarijn: “Vanwege de producten - boeken - die we maken is crowdfunden voor ons ook heel geschikt. Mensen betalen in onze campagnes iets meer om ons te steunen, maar krijgen ook meteen een mooi boek. Het werkt dus gemakkelijk een-op-een.”

Boeklancering

Crowdfunding is naast een belangrijk onderdeel van jullie organisatie ook iets dat dus iedere keer slaagt. Wat is jullie succesrecept?

Rozemarijn: “Ik denk dat we een heel sterk en persoonlijk netwerk hebben, een goede achterban. De eerste keer crowdfunden waren we eigenlijk verbaasd, omdat we ons niet zo bewust waren van die achterban. Opeens hadden we binnen 24 uur de hele campagne rond. En dat blijkt tot nu toe elke keer opnieuw: mensen willen echt graag steunen, want ze herkennen zich in onze projecten.”

Maria: “Wij geloven zelf heel erg in de verhalen van onze boeken, en blijkbaar geloven veel andere mensen dat ook.” Lachend: “In die zin verbaast het ons ook weer niet.”

 

Eerder had ROSE stories ook twee geslaagde crowdfundingcampagnes bij voordekunst. Waarom kozen jullie voor het meerjarige traject van Creative Funding?

Maria: “Crowdfunden zit zó in de core van waar ROSE stories voor staat: onvertelde verhalen vertellen voor en door mensen die over het algemeen in de media vaak buiten beeld blijven. Het is dus een hele logische stap om crowdfunding professioneel in te zetten in een traject als Creative Funding. Daarnaast is ook de mensen bij je houden, en daar verhalen voor blijven vertellen, een reden waarom crowdfunding voor ons zo belangrijk is.”

Rozemarijn: “Precies. En we wilden het graag lostrekken van voordekunst omdat we als organisatie beter op de kaart gezet wilden worden. Dat we duidelijk als ROSE stories crowdfunden. Voordeel van Creative Funding is dat je onder andere een eigen organisatiepagina krijgt waarop bezoekers kunnen zien wat we eerder gedaan hebben. We wilden crowdfunding dus vaker doen en het daarnaast meer op organisatieniveau uitzetten.”

 

Rozemarijn, je noemde eerder dat jullie eerste campagne al binnen 24 uur voltooid was. Ging dat bij al jullie crowdfunding-campagnes zo soepel?

Rozemarijn: “De eerst twee campagnes liepen echt meteen heel goed, daar hoefden we eigenlijk niks voor te doen. Daarna ging het ook oké, maar moesten we er wel wat meer moeite in stoppen. Toen hielden we ons meer aan de stappen die we samen met Alyssa (crowdfundingexpert Creative Funding, red.) vooraf hadden uitgedacht. De laatste campagne was de spannendste.”

 

Met die laatste geslaagde campagne, ‘Geef alle boekenplanken in Nederland kleur!’, haalden jullie zes diverse kinderboeken van makers over de hele wereld naar Nederland. Jullie doelbedrag was hier 22.500 euro, terwijl het voor jullie eerdere campagnes onder de 10.000 was. Maakte dat hogere doelbedrag deze campagne moeilijker?

Maria: “Over dat bedrag hebben we wel getwijfeld, ja. Maar we dachten ook: je krijgt er als gever wel echt iets heel moois voor. Zes boeken in één keer, een heel pakket aan verhalen. Daar konden we ook eigenlijk niet minder voor vragen. Met minimumbedrag voor een donatie was hier 75 euro, terwijl we van Alyssa hadden begrepen dat het gemiddelde donatiebedrag aan crowdfunding 50 euro is. Daar ligt voor veel mensen een psychologische grens. Dus daarmee namen we een klein risico.”

 

Banner crowdfundingcampagne 'geef alle boekenplanken in Nederland kleur!'

 

Moesten jullie daardoor meer energie stoppen in de campagne?

Maria: “Ja, we hebben er wel hard aan gewerkt. Het werd best spannend, eerlijk gezegd. Ook omdat het de eerste keren juist zo gemakkelijk ging. Dus nu hebben er meer aan moeten trekken met social media, direct mails…”

Rozemarijn: “En tegelijkertijd hadden we er ook vertrouwen in. Donateurs kregen voor hun donatie zes prachtige boeken. Ik heb zelf nooit gedacht dat het niet zou lukken.”

Maria: “Ik denk dat we bij onze eerdere crowdfundingcampagnes ook boeken hadden van makers met een ontzettend sterk eigen netwerk. Je hebt, en dat onderschatten mensen soms, echt dat netwerk van je makers nodig. Het boek is hun geesteskind, hun product. Het gaat uiteindelijk om hún verhaal en het is superbelangrijk dat de makers er zelf voor gaan staan. Met die persoonlijke urgentie helpen ze ons met crowdfunden. De campagne ‘Geef alle boekenplanken van Nederland kleur!’ draaide om vertaalde boeken van niet-Nederlandse makers. Toen hebben we het dus helemaal moeten doen met ons eigen netwerk. Dat is wel groot en sterk - niks ten nadele van ROSE - maar je merkt dat we daar dus harder voor moeten werken.

 

Hoe voorkom je dat je donateurs overvraagt?

Maria: “Hier een goed oog op ophouden. We hebben een periode gehad waarin we niet alleen crowdfunding deden maar ook een reguliere voorverkoop. Dat is best veel tegelijkertijd, en dat merk je ook. Dus over het algemeen zijn we daar wel heel voorzichtig mee.”

Rozemarijn: “We hebben eigenlijk ook maar één keer onze hele contactenlijst aangesproken. Met bijvoorbeeld onze campagne ‘Recht en waarheid maken vrij’, voor een boek over de decembermoorden in Suriname, spraken we een hele specifieke groep aan. Dat hebben we eigenlijk met elk boek zo gehad. Maar omdat onze laatste campagne zoveel groter was hebben we toen iedereen benaderd. 

 

Alyssa begeleidde jullie in de stappen van de campagne. Wat was hierin voor jullie een waardevolle les?

Rozemarijn: “Misschien was dit voor Maria vanuit marketing-oogpunt niet nieuw, maar voor mij was het leerzaam dat je niet in één keer je hele groep aanschrijft. Je beweegt echt in stapjes: eerst je inner circle, en dan steeds iets groter. Dan heb je naarmate je campagne vordert ook nog nieuwe groepen om aan te spreken totdat je het doelbedrag haalt.”

Maria: “Ja, op die manier heb je altijd iets achter de hand waarmee je een laatste push kan geven. Voor mij was het waardevol om dit toe te passen in onze mailings. Op aanraden van Alyssa stuurden we de mailings groep voor groep, met na een paar weken weer een reminder. Dat soort tips werkten goed.”

Rozemarijn: “En Alyssa zit heel erg op het crowdkeeping - het contact met donateurs nadat de campagne is afgelopen. Die ideeën kwamen vaak vanuit haar.”

 

Lisa, Rozemarijn & Maria

Hebben jullie tips voor andere organisaties die met crowdfunden willen starten?

Rozemarijn, lachend: “Dat is best een lastige vraag! Ik denk dat het bij ons gewoon heel goed werkt omdat we zo’n sterke achterban hebben én duidelijke producten maken. De basis is er daarmee.”

Maria: “Ik geloof dat dat je een goed verhaal moet hebben…”

Rozemarijn: “Waar je zelf helemaal achterstaat.”

Maria: “Juist. Je moet zelf die urgentie voelen, en zorgen dat anderen die urgentie ook begrijpen.”  

Maria: “Verder zitten wij elke keer weer met het filmpje voor een campagne. Het stellen van die geldvraag in een video is best lastig. Rozemarijn zei laatst ‘het filmpje is altijd een beetje een dingetje’, en dat is het ook. We besteden er altijd vooraf écht even goed aandacht aan. Vaak als je eenmaal volop bezig bent met de campagne denk je op een gegeven moment ‘ohja, het filmpje…”

Rozemarijn: “Bij onze eerste campagne had een stagiair van ROSE iets in elkaar gezet. Nu doen we het steeds professioneler. We hebben geleerd dat het filmpje belangrijk is.”

Maria: “Ja, het is een eerste indruk die goed moet zijn. Er moet ook balans in zitten: professioneel, maar niet te glad, haha. Je wil authenticiteit. Het is een gulden middenweg.”

 

 

Ook in 2022 biedt Creative Funding - dé adviestak van voordekunst voor culturele instellingen - maar liefst 6 culturele instellingen de kans om door middel van het Creative Funding-traject crowdfunding, donateursverwerving en publieksbehoud duurzaam in te bedden in de organisatie. 

 

Let op: Aanmelding voor de intake is mogelijk tot en met 14 maart 2022!