Open Call: Creative Funding-traject 2022

26-01-2022 | 18:11

 

De inschrijfperiode voor de Open Call 2022 is voorbij. Wil je weten wat wij voor jou organisatie kunnen betekenen, contact opnemen kan nog steeds via info@creativefunding.nl  

 

“Er komt veel creativiteit bij kijken, je benadert de markt anders dan gewend en er is directe respons met waardevolle informatie waarom de donateur geeft. En het is iets van de héle organisatie. De belangrijkste bijdrage van Creative Funding is kennis. En ondersteuning, ervaring, controle... Het geeft rust dat iemand goed bijhoudt of alles loopt zoals gepland.”

- Maud Douwes, philharmonie zuidnederland

 

Ook in 2022 biedt Creative Funding - dé adviestak van voordekunst voor culturele instellingen - maar liefst 6 culturele instellingen de kans om door middel van het Creative Funding-traject crowdfunding, donateurswerving en publieksbehoud duurzaam in te bedden in de organisatie.

Zin om nu écht eens strategisch aan de slag te gaan met donateurswerving en crowdfunding? Meld je direct aan voor een vrijblijvende intake! 

 

Crowdfunding is als financierings- én marketinginstrument niet meer weg te denken uit het culturele landschap. Het is een effectieve methode om zowel geld als publiek aan je organisatie te verbinden. In het tweejarige bestaan van Creative Funding haalden de 22 deelnemende instellingen met 17 campagnes in totaal een kleine 500.000 euro op met meer dan 5.000 donateurs. De succesvolle en inspirerende campagnes laten keer op keer zien dat het publiek kunst en cultuur maar al te graag ondersteunt! Toch worden gebrek aan tijd, arbeidskracht en kennis vaak gezien als obstakels, en een band behouden met de opgebouwde ‘crowd’ is een uitdaging: herkenbaar? Met Creative Funding biedt voordekunst culturele instellingen die financiering willen vinden en een duurzame publieksrelatie willen creëren een uniek traject!

 

“Door crowdfunding groeit je bekendheid enorm, het geeft je een heel mooi communicatiekanaal. Daarmee bereikten we in ons geval veel potentiële bezoekers. Natuurlijk hadden we het door ons behaalde bedrag nodig, maar nog belangrijker is dat nu heel veel mensen weten dat Rialto VU eraan komt. Dat vind ik de grote meerwaarde van dit traject.”

- Steffie van der Horst, Rialto



Waarom Creative Funding?

Met Creative Funding helpt voordekunst culturele instellingen met het aanspreken van hun achterban en ondersteunen we hen in het verduurzamen van deze relatie. In dit driejarige traject bieden we instellingen de kennis, tijd en techniek om crowdfunding campagnes vanaf circa 20.000 euro te financieren door publiek actief te betrekken én te behouden. Een persoonlijke crowdfundingexpert helpt je voor, tijdens en na de campagne. 

  • Een inspirerende maar resultaatgerichte workshopserie ter voorbereiding op de campagne;
  • Actieve ondersteuning door een interne persoonlijke crowdfundingexpert;
  • Jouw eigen herkenbare branding op je eigen platformomgeving;
  • Wij behandelen vragen van donateurs, bewaken je planning en regelen de financiële afwikkeling;
  • Samen aan de slag met een strategie voor structureel relatiebeheer; 
  • Onderdeel van een gezamenlijk kennisnetwerk

 

Het resultaat

  • Minimaal één gefinancierd project vanaf circa 20.000 euro;
  • Een heldere analyse van particuliere donateurs: meer kennis en inzicht in je eigen achterban;
  • Een communicatiestrategie afgestemd op de donateurs;
  • Het opzetten van een duurzame relatie met het publiek


Wat vragen we van de instelling?


Een traject bestaat uit drie jaar. De kosten voor het traject zijn € 3.500,- (excl. 21% btw) per jaar. Over het opgehaalde doelbedrag berekenen we 9% fee.

Daarnaast vragen we toewijding van de organisatie, de tijdsinvestering is afhankelijk van de grootte van de campagne. In een intakegesprek wordt daar een inschatting van gemaakt.

Daarnaast moet de culturele instelling aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De instelling heeft een artistieke doelstelling
  • De instelling is een stichting of vereniging
  • De instelling beschikt over een ANBI status
  • De instelling heeft meer dan drie medewerkers in dienst

 

Let op: Aanmelding voor de intake is mogelijk tot en met 14 maart 2022! De intakegesprekken vinden plaats in februari en maart. 

Heb je nog vragen? Neem contact op Lisanne Brouwer via info@creativefunding.nl of 020-2337019, of lees meer over het traject.