Het eerste halfjaar van 2022: de Creative Funding campagnes

26-07-2022 | 12:33

De eerste helft van 2022 gaf eindelijk de langverwachte ruimte om plannen te laten groeien naar projecten en die om te toveren tot vlammende wervingscampagnes, waarbij het publiek weer écht kon worden betrokken! De 27 culturele instellingen die deelnemen aan het Creative Funding-traject stuurden een recordaantal donateursupdates en -uitnodigingen uit, én voerden campagne met knaldrang. We lichten ze hieronder uit.

 

1. Mooie video’s

 

O. 

O. voerde campagne voor Gabber4Life, een keihard sprookje. Deze ode aan het belangrijkste muzikale exportproduct van Nederland, gabber, werd een epische show over de geschiedenis van gabber waarin we hardcore, musical, moderne dans en opera combineren. Ze hebben 189 donateurs overtuigd met een strakke video, bekijk de campagne hier

 

Korzo

Met Playground wil Korzo ontluikend talent - of ze nu een opleiding hebben gevolgd of hun skills op straat hebben geleerd - een boost geven in hun opstap naar een professionele carrière. Tegelijkertijd wil Korzo de podiumkunsten opschudden met frisse ideeën, creatieve parels en verrassende crossovers. Bekijk de campagne en de video: 

2. Aantrekkelijke promotieactie

 

ARTIS Groote Museum

Het Groote Museum is een gloednieuw museum van ARTIS, gevestigd in het oudste museumgebouw van Amsterdam (1855). In het museum ervaar je de verbinding tussen alles wat leeft: mens, dier, plant en microbe. Om in de Oostzaal van het Groote Museum een uitdagend programma neer te zetten, riep ARTIS Groote Museum de hulp in van het publiek! In de laatste week gaven ze de campagne een boost door een wel heel bijzondere actietegenprestatie toe te voegen. 

 

Tryater

Tryater voerde campagne om een lang gekoesterde droom in vervulling te laten gaan: een lift in het gebouw. Al het publiek van Tryater zou toegang moeten krijgen tot de meest bijzondere zaal van hun pand: de zolder. De jongen in een rolstoel, die een workshop wil volgen met de klas. Of een Freon (Vriend) van Tryater op leeftijd, die een preview van de nieuwe voorstelling wil meemaken. Maar ook de eigen medewerkers: Niet iedereen is fysiek in staat om de trappen op te gaan. De noodzaak van de lift werd door verschillende bijzondere ambassadeurs uitgedragen. 

 

3. Vaker crowdfunden

 

Nederlandse Dansdagen

In 2020 crowdfundde de Nederlandse Dansdagen om dansmakers in Nederland een residentieplek bij het festival te kunnen bieden. Ook in 2022 worden deze residentieplekken aangeboden en zelfs uitgebreid. De donateurs stonden dus aan de wieg van een groeiende plek voor talentontwikkeling! Dit jaar crowdfundde de Nederlandse Dansdagen voor het realiseren van een Danstent midden op het Vrijthof, hun tweede crowdfundingcampagne binnen het Creative Funding-traject. 

 

ROSE stories

ROSE stories is kampioen crowdfunden. In de eerste helft van 2022 voerde ze hun vijfde én zesde campagne via Creative Funding: “Draag bij aan het Kinderverhalen-debuut van nieuw talent!” en “Laat kinderen kennismaken met de wondere wereld van gedichten!” Op hun eigen crowdfunding omgeving vind je alle inspirerende campagnes terug. 

 

4. Bijzondere tegenprestatie

 

Mauritshuis

Het Mauritshuis voerde campagne om de muren van het museum open te breken en de kunst naar buiten te brengen! Vijf fenomenale street art kunstenaars laten zich inspireren door onze schilderijen en maken hier levensgrote muurschilderingen (murals) van. Die schilderen ze op verschillende muren in Den Haag. Een erg gewilde tegenprestatie was een speciaal bespoten stukje muur dat je thuis tentoon kan stellen: 

 

URLAND

Performancecollectief URLAND droomde van een eigen trainingspak. Als zelfverklaard clubje theaterfundamentalisten wil URLAND zoveel mogelijk mensen naar het theater lokken. Het gedroomde trainingspak moet dan ook een speelse reclamezuil zijn voor theater. URLAND voerde campagne om de droom uit te laten komen en om hun publiek te vragen om zich met het pak, dat ze aanboden als tegenprestatie, aan te sluiten bij ‘het illustere genootschap der theaternerds’.

 

5. De structurele donateurs

Dit eerste half jaar vonden er ook prachtige wervingscampagnes plaats om donateurs structureel aan een organisatie te verbinden, en een geefkring of vriendenclub op te zetten of uit te breiden. 

 

Theater Ins Blau

Theater Ins Blau startte hun geefkring MeeMakers. Het theater crowdfundde vijf jaar geleden om hun theater flink te verduurzamen. Momenteel hebben ze grootse nieuwe plannen waarvoor ze de hulp van het publiek inroepen: het Makershuis. Een traject voor (lokale) makers en gezelschappen, die zich willen ontwikkelen: ze kunnen er repeteren en eigen producties realiseren. Het Makershuis biedt ze ruimte en artistieke en productionele ondersteuning. Hiervoor zoeken ze MeeMakers! We gingen met zakelijk leider Mirjam Hensgens in gesprek over de MeeMakers campagne. 

 

Museum Catharijneconvent

Na hun enorm succesvolle campagne “Adopteer een Napolitaanse Kerststalfiguur”, ging Museum Catharijneconvent afgelopen juni op zoek naar 50 nieuwe ‘Beschermengelen’, oftewel Vrienden. Ter ere van het 50-jarige jubileum van hun Vriendenvereniging breidden ze de schare uit met uiteindelijk maar liefst 77 nieuwe Vrienden. Kijk de campagne hier terug. 

 

Marres

Marres zoekt nieuwe Vrienden tijdens de Limburg Biënnale. In deze expositie vieren ze de verschillende kunsten door kunstenaars, professionals, amateurs en hobbyisten uit te nodigen in een groepstentoonstelling. Hierdoor verandert Marres in de zomermaanden in een kleurrijke salon die weer zuurstof geeft aan de kunst. Als Vriend van de Limburg Biënnale maak je deze bijzondere tweejaarlijkse expositie mogelijk, dé tentoonstelling waarin Marres Limburgs talent een podium geeft! Daarom zoekt Marres deze editie van de Limburg Biënnale tussen 10 juni en 14 augustus 50 nieuwe Vrienden.