Hoe past crowdfunding in jouw culturele marketingstrategie?

Gezocht: Trouwe fans en nieuw publiek voor jouw project

In een druk cultureel landschap waar veel instellingen de aandacht willen van een vluchtig publiek, wordt het steeds lastiger om ‘publiek’ in het algemeen enthousiast te maken voor jouw organisatie en projecten. Je hebt trouwe fans nodig die de boodschap via word of mouth verspreiden. Het kost culturele instellingen vaak meer moeite om nieuw publiek te werven, dan om hun trouwe fans te behouden.

Grote kans dat je een oplossing vindt in een voor marketeers onverwachte hoek: crowdfunding. Publiekswerving is in de meeste culturele organisaties belegd bij de marketeer(s), en de werving van vrienden en donateurs bij fondsenwervers. Terwijl een samenwerking tussen deze twee afdelingen vaak meer trouwe fans, en dus publiek, én meer donateurs oplevert. Want naast financiering kun je crowdfunding ook inzetten om specifieke projecten te promoten of institutionele marketing te versterken.


In dit whitepaper (links onderin) leggen we je uit hoe dat kan!