Wat crowdfunders kunnen leren van verkiezingscampagnes

22-02-2021 | 14:59

Op dit moment is de grootste crowdfundingcampagne van Nederland weer bezig. Op 15, 16 en 17 maart mogen Nederlanders hun stem doneren aan de partij, persoon of campagne die hen het meest aanspreekt. 

Wat kunnen culturele organisaties leren van deze campagnes, en toepassen voor hun eigen crowdfundingcampagne?

 

Vertel een persoonlijk verhaal

Een persoonlijk verhaal is vaak heel overtuigend. Mensen willen graag weten wie de mensen achter de organisatie zijn, wat de achtergrond is van het project, en waarom juist jullie organisatie dé instelling is om dit project tot een goed einde te brengen. Authenticiteit en herkenbaarheid worden gewaardeerd. Op vrijwel alle campagneposters, en in spotjes en video's zie je de lijsttrekker. Pas dit ook toe in jullie promotiefilmpje, op de campagnepagina, en op de promotiematerialen. Dit verhoogt de persoonlijke betrokkenheid. Ook voor media zijn persoonlijke verhalen vaak interessanter dan alleen de droge feiten, omdat er emotie wordt overgebracht. 

Een project waarbij betrokken rondleiders mooie gesprekken aangaan met bewoners van zorginstellingen aan de hand van digitale museumtafels, om hen een geluksmoment in barre tijden te brengen, is een fijner verhaal om deel van uit te maken dan een organisatie die nieuwe technologie wil aankopen. 

Het Limburgs Museum voerde campagne om digitale Onvergetelijk Limburgs Museumtafels te kunnen aankopen en geluksmomenten bij bewoners in zorginstellingen te brengen.

 

Communiceer een helder doel 

Naast een persoonlijk verhaal is het nodig dat je een helder doel communiceert: waarom moeten mensen bijdragen, en wat gaan jullie met hun bijdrage doen. Politici spreken ook continu over de doelen die ze hebben als zij de macht krijgen. Zorg dat mensen in een oogopslag (op de pagina), of in 5 seconden (in een gesprek) weten waar ze aan kunnen bijdragen. Hoe duidelijker, hoe beter. 

Vergelijk de korte standpunten van politieke partijen met concrete crowdfunddoelen: 'Huren omlaag, salaris omhoog'. 'Minder bureaucratie, meer handen aan het bed'. 'Het sluiten van kolen- en kerncentrales'. 'Goed werk, goede zorg, goed onderwijs'. etc.

Voorbeeld van heldere doelen bij crowdfunding: ‘Wij crowdfunden voor de restauratie van dit top collectiestuk.’ ‘Met jouw hulp kunnen we het fantastische decor maken dat ons theaterstuk extra bijzonder maakt.’ ‘Jij kan ons helpen door bij te dragen aan de materiaalkosten voor deze expositie.’ 

Je weet dan als donateur/stemmer gelijk waar je aan bijdraagt.

Ody Neisingh en Marieke Visser crowdfundden samen met ROSE Stories voor de drukkosten van Mama is minister-president, hét kinderboek over de politiek dat stereotype rolpatronen doorbreekt.

 

Urgentie

Een veelgebruikte strategie in de politiek is het benadrukken van urgentie: “Als je nu niet op ons stemt komt het nooit meer goed”. Dat geeft mensen een extra reden om hun stem te laten horen voor iets dat ze belangrijk vinden. Bij crowdfunden werkt het net zo: als je mensen laat weten dat ze alleen deze week nog kunnen zorgen dat het project werkelijkheid wordt, wordt hun impact groter, en zullen ze eerder doneren. Hier kan je ook bij je tegenprestaties rekening houden: maak een tegenprestatie slechts een week beschikbaar, of met een beperkte oplage.

 

Normal 9f84d54621b8851379b788a81526dc0d374403a2

Festival de Nederlandse Dansdagen had extra middelen nodig om hun talentontwikkeling voort te zetten nu hun festival door de coronacrisis online moest plaatsvinden. 

 

Donateurs maken je campagne

Net als bij verkiezingen is het bij crowdfunden van belang dat je mensen overhaalt om mee te doen. Zonder hen slaagt je campagne niet. Dus houdt hen steeds voor ogen in de voorbereiding en tijdens de campagne. Weet wie je potentiële donateur (kan) zijn en stem je campagne daar op af!

 

Wil je hier meer over weten?

Wat de verkiezingsuitslag ook is, Creative Funding is altijd beschikbaar voor informatie over crowdfunding, particuliere donateurs en onze begeleidingstrajecten. Neem snel contact op via info@creativefunding.nl.